שתפו פוסט זה עם חברים!

חשיבות הסכמים משפחתיים לשמירה על ההון

בעולם של היום, ניהול ההון המשפחתי אינו מסתכם רק בהשקעות, ברכוש ובכספים. כדי להבטיח שההון שצברתם במהלך חייכם יישמר בצורה מיטבית, יש צורך גם בניהול משפטי נכון של עניינים אישיים. אחד ההיבטים החשובים ביותר של ניהול ההון המשפחתי הוא הכנת הסכמים משפחתיים. הסכמים אלה, כמו למשל ייפוי כוח מתמשך וצוואות, מבטיחים שההחלטות הכלכליות והרפואיות שתקבלו יכובדו, גם במקרים שבהם אינכם מסוגלים להחליט בעצמכם.
בשורות הקרובות נסקור את החשיבות של הסכמים משפחתיים, נבחן את היתרונות שלהם ונפרט איך באמצעות כלים משפטיים נכונים, ניתן להגן על ההון שלך בצורה היעילה ביותר לאורך כל החיים וגם לאחריהם.
.

 

ייפוי כוח מתמשך: לשלוט בהחלטות עוד לפני הזמן

מה זה בעצם ייפוי כוח מתמשך?

בפרק 129 בפודקאסט כסף והשקעות אירחתי את עו"ד ליהי צור שהסבירה שחלק מהותי בשמירה על ההון הוא גם ההיבט המשפטי והארגוני, כמו למשל ייפו כוח מתמשך, שזה תחום יחסית חדש, ובפועל מדובר במסמך משפטי שמטרתו להגדיר מי יהיה אחראי על קבלת החלטות בשמכם אם לא תהיו מסוגלים לכך בעתיד. לדוגמה, אם אתם חווים מצב שבו אינכם כשירים מבחינה קוגניטיבית, ייפוי כוח מתמשך יאפשר לכם לקבוע מי יקבל החלטות בנוגע לבריאותכם, הכספים שלכם, ואפילו לניהול העסק שלכם.
במילים אחרות, המסמך הזה מעניק לאדם שתבחרו את הזכות לפעול בשמכם ולנהל את חייכם במצבי חוסר כשירות, כמו תאונה, מחלה או גיל מתקדם.
בעבר, כאשר אדם איבד את כושר השיפוט שלו, היה צורך למנות לו אפוטרופוס דרך בית המשפט, תהליך ארוך, מורכב ומסורבל. ייפוי כוח מתמשך מעניק לכם את החופש לבחור מראש מי ינהל את ענייניכם, מבלי לערב את בתי המשפט או לעבור תהליכים בירוקרטיים ארוכים.

 

הסיכונים שבאי הכנת ייפוי כוח מתמשך

או במילים אחרות: למה ייפוי כוח מתמשך חשוב כל כך?
רבים מאיתנו חושבים שאם אנחנו נשואים, בן הזוג שלנו יקבל אוטומטית את כל ההחלטות במקומנו אם נאבד כשירות, אך זה לא המצב. ללא ייפוי כוח מתמשך, גם בן הזוג לא יוכל לפעול בשמכם ללא אישור של בית המשפט.


איך מתכננים ייפוי כוח מתמשך נכון?

כאשר עורכים ייפוי כוח מתמשך, חשוב להתמקד בכמה שאלות מהותיות:

  1. את מי אתם ממנים לקבל החלטות במקומכם – בחרו אדם שאתם סומכים עליו לחלוטין. זהו האדם שיקבל את ההחלטות במקומכם, לכן חשוב לבחור בתבונה את האדם שיבין את רצונותיכם בצורה הטובה ביותר.
  2. מי יהיה המחליף – מה יקרה אם האדם הראשון שמיניתם אינו זמין או מסוגל לקבל החלטות? מי יחליף אותו? כדאי תמיד שיהיה אדם נוסף שיוכל למלא את התפקיד במקרה שהאדם הראשון לא זמין.
  3. הנחיות מפורטות חשוב לנסח הנחיות מדויקות כיצד להתנהל במצבים רפואיים או כלכליים וגם לגבי ניהול נכסים כמו עסקים. לדוגמה, האם תרצו להמשיך להשקיע בנדל"ן? האם ישנם טיפולים רפואיים שתרצו למנוע?

 

במקרים בהם יש ילדים קטינים, ניהול כספים ללא מסמכים מתאימים עלול להוביל לבעיות משפטיות רבות, ומומלץ להיערך לכך מראש.

סעיף "אריכות ימים" – חשוב לכולם

אם יש לכם חשבון בנק משותף עם בן או בת הזוג, חשוב מאוד שתכירו את סעיף "אריכות ימים" בחשבון הבנק. הסעיף הזה מבטיח שהחשבון המשותף יישאר נגיש לבן או בת הזוג שנותרו בחיים, גם לאחר פטירתו של האחר. אנשים רבים לא מודעים לסעיף הזה, ורק כאשר הבנק נועל את החשבון הם מבינים את החשיבות שלו. הסעיף פשוט מאוד לחתימה, ואין צורך באישורים משפטיים מיוחדים. מספיק לבקש זאת מהבנק בעת פתיחת החשבון המשותף, וכך למנוע בעיות כלכליות בזמן שבן הזוג נותר לבד.

 

צוואות – לא לדחות למחר

צוואה – תכנון חכם למניעת תסבוכות משפטיות. נקודה.

צוואה היא אחד המסמכים המשמעותיים ביותר כשמדובר על חלוקת ההון שלכם לאחר מותכם והכנת צוואה שכזו היא צעד חשוב לא רק עבור מבוגרים, אלא גם עבור זוגות צעירים שיש להם נכסים וילדים. ללא צוואה, חוק הירושה יכתיב את חלוקת הרכוש שלכם, דבר שעלול להוביל לתסבוכות משפטיות רבות ולחלוקה לא רצויה של ההון.
חוק הירושה קובע שבן או בת הזוג יירשו חצי מהרכוש, והחצי השני מחולק בין הילדים. אבל מה קורה אם ישנם ילדים קטינים, או אם יש לך רכוש ייחודי שתרצה להקצות בצורה אחרת? במצב כזה, ניתן להיתקל במורכבויות משפטיות, במיוחד כאשר מדובר בילדים קטינים, הדורשים אישור מבית המשפט לכל פעולה ברכוש. כאן נכנסת לתמונה הצוואה, שמאפשרת לך לחלק את רכושך בצורה הוגנת ונכונה, בהתאם לרצונך.

 

כיצד לנהל את הצוואה בצורה הנכונה?

בכדי להבטיח שצוואתכם תבוצע כפי שתרצו, יש לדאוג לכמה עקרונות בסיסיים:

  1. הגדרת חלוקה ברורה – פרטו באופן מדויק איך אתם רוצים לחלק את הרכוש בין בני המשפחה.
  2. בחירת מחליפים – הגדירו מי יקבל את חלקו של אדם מסוים אם הוא לא יכול לקבל אותו.
  3. תכנון לניהול הנכסים של הילדים – ודאו שהנכסים שמיועדים לילדים קטינים ינוהלו בצורה שתואמת את רצונכם, עד שהילדים יגיעו לגיל המתאים.
  4. ללא הפתעות – נסו, ככל הניתן, לוודא שאין הפתעות בסוף הדרך. אם יש חלוקה מסויימת שאינה שווה בשווה, שבו עם הילדים, הסבירו את הסיבות והמניעים ותהיו שקופים ככל הניתן. במידה והדבר לא מתאפשר, נסו לפחות להשאיר הסברים והוראות ברורות על מנת למנוע ויכוחים עתידיים.

 

מתי נכון לערוך צוואה?

כמו עם עולם הביטוחים או כמו עם התעסקות עם הביטוח הלאומי – אף אחד מאיתנו לא אוהב לחשוב על המוות, והנטייה שלנו היא לדחות את הכנת הצוואה לגיל מאוחר יותר. עם זאת, חשוב להבין שצוואה אינה מסמך שרק קשישים צריכים. אם יש לך ילדים קטינים, רכוש, השקעות או כל דבר שמצריך תכנון עתידי, צוואה היא מסמך חיוני. כדאי לערוך צוואה בכל גיל, גם אם טרם בניתם מצבור נכסים גדול, הרי צוואה ניתן לערוך ולעדכן בכל רגע נתון ולהתאים אותה למצב הפיננסי והמשפחתי הנוכחי שלכם.

 

חלוקה נכונה של נכסי נדל"ן

כאשר מדובר בנכסי נדל"ן, חשיבותה של צוואה גוברת. ישנם מצבים שבהם ילדים מנישואים קודמים, או נכסים שדורשים חלוקה מורכבת, עלולים להוביל למאבקים משפטיים. לדוגמה, אם אחד הילדים קיבל דירה במתנה במהלך חיי ההורים, וההורים לא הכינו צוואה מסודרת, שאר הילדים עלולים לדרוש חלוקה מחודשת של הנכסים. צוואה ברורה ומוגדרת היטב יכולה למנוע את המאבקים הללו ולהבטיח שכל ילד יקבל את מה שמגיע לו בצורה הוגנת.

 

הסכמים משפחתיים ואיך הם יכולים לשמור על העסק

צוואות אינן רלוונטיות רק לניהול רכוש משפחתי, אלא גם לניהול עסק. אם יש לכם עסק, חשוב להגדיר מראש מי ינהל אותו לאחר מותכם, כדי למנוע סכסוכים משפחתיים או עסקיים.
חוסר הנחיות ברורות בניהול העסק לאחר מות הבעלים עלול להוביל לקריסת העסק, ולכן חשוב לוודא שכל אחד מהיורשים מבין את חלקו והאחריות שלו בניהול העסק.

הסכמי ממון והגנה על הרכוש הזוגי

הסכם ממון הוא כלי משפטי נוסף שנועד להגן על הרכוש, במיוחד כשמדובר בנישואין שניים, במצבים בהם אחד מבני הזוג נכנס לנישואין עם רכוש משמעותי. הסכם ממון מסדיר את חלוקת הרכוש במקרה של פרידה או גירושין ומונע מחלוקות משפטיות בנוגע לזכויות רכוש.
הסכם ממון מומלץ לא רק למי שנכנס לנישואין עם הון משמעותי, אלא גם לבני זוג שרוצים להבטיח שהרכוש שלהם יישמר בצורה שמכבדת את שניהם, ושההחלטות הכלכליות יישארו ברורות ושקופות. הרבה יותר נעים לקבל החלטות מסוג זה כאשר המצב שקט, אהבה באוויר והיחסים טובים מאשר כשנמצאים בתהליך גירושין והרגשות השליליים מובילים את שני הצדדים.
לדוגמה, אם לאחד מבני הזוג יש דירה מלפני הנישואין, השקעות או רכוש נוסף, הסכם ממון יכול להבטיח שלא יידרש לחלוק אותו במקרה של גירושין. במקביל, הסכם ממון מסדיר את השימוש ברכוש המשותף במהלך חיי הנישואין, דבר שיכול למנוע מתחים ולחצים בין בני הזוג.
מה שהרבה אנשים לא יודעים הוא שהסכמי טרום נישואין לא עוסקים אך ורק ברכוש ובממון אלא גם בהחלטות משותפות על הילדים או על עסקים כך שניתן להחליט על הסדרי ראייה, חלוקת תשלומים ואפילו רווחים עסקיים מבעוד מועד.

 

מסקנות: תכנון חכם מבטיח שקט נפשי

הסכמים משפטיים, כמו ייפוי כוח מתמשך, סעיף "אריכות ימים", צוואות והסכמי ממון, הם כלים חיוניים לניהול הון והגנה על רכוש משפחתי. כל אחד מהכלים האלו נועד להבטיח שההון שלכם ינוהל בצורה הטובה ביותר גם במצבי חיים מורכבים, ושלא תיווצרנה תסבוכות משפטיות שעלולות להקשות על בני המשפחה שלך.
כל אחד מאיתנו צריך לחשוב על איך ייראו חייו וחיי משפחתו אם לא יוכל לקבל החלטות יותר. התכנון המוקדם של היבטים אלו, באמצעות ליווי משפטי מתאים, מבטיח לא רק את השמירה על ההון שלכם, אלא גם את השקט הנפשי שלכם ושל המשפחה שלכם.
אני מזמין אתכם לפנות לעו"ד המתמחה בתחום ההסכמים המשפחתיים, לדון בהסכמים המתאימים עבורכם ולהבטיח שההון שלכם, וההחלטות שקשורות אליו, יישארו בידיים הנכונות.

 

שיהיה לכם בהצלחה.

שתפו פוסט זה עם חברים!

תודה שבחרת להצטרף אלי ולצעוד בדרך לרווחה כלכלית

בנוסף, אני מזמין אותך לקרוא את תקציר הספר

לחשוב עשיר להיות עשיר