לידיעה, בהמשך הדף יש תמלול מלא של הפרק.
בעולם שאחרי הקורונה יותר ויותר אנשים רוצים להקים עסק קטן ולהיות עצמאיים.
זה יכול להיות בנוסף או במקום היותם שכירים.
בפרק נתתי כלים פרקטיים לעצמאיים מתחילים וגם ותיקים, איך לצעוד בדרך החדשה.
יש בפרק הרבה מאד תובנות מניסיוני וניסיון לקוחות, שיחסכו לכם הרבה כסף ועוגמת נפש,
ויסייעו לכם להתקדם ולפרוץ בדרך העסקית שתבחרו וכך להגדיל הכנסות.
בין הנושאים עליהם דיברתי:
• היתרונות וחסרונות בחייו של עצמאי
• האם כדאי לשלב קריירות עצמאי ושכיר
• 9 השאלות שחייבים לדעת לפני שמתחילים עסק
• 6 שלבי בסיס לתכנית עבודה
• כמה מפחידים הם השלטונות ומס הכנסה
• 3 טיפים פרקטיים לחיים
ערוץ היוטיוב של עמית בו סרטונים רבים בעולם הכסף וההשקעות: https://bit.ly/2Kt99Ci
*** כל הנאמר בפרק הוא למטרות לימודיות בלבד ואינו מהווה המלצות השקעה. כל השוקל להשקיע חייב להתייעץ עם יועץ מוסמך. אינני יועץ השקעות או יועץ פנסיוני מוסמך והפרק נועד להסבר בלבד.
תמלול הפרק:
שלום לכולם, זה עמית, תודה שבחרתם להאזין לפרק 67 בפודקאסט.
היום זה פרק שנוגע בכסף, הרי הפודקאסט נקרא "כסף והשקעות", אבל היום אני רוצה לגעת בעולם הכסף, מכיוון שזיהיתי פתאום שיש בו צמיחה מאוד גדולה אחרי הקורונה, ובפודקאסט לא עשיתי מספיק פרקים עליו, והוא בעצם הנושא של להיות עצמאי, להיות בעל עסק קטן. לא חשוב אם אתה שכיר, אם אתה עצמאי במשרה מלאה, אם אתה שוקל לעבור מלהיות שכיר להיות עצמאי, על זה, כל זה אני רוצה לדבר היום.
אני מדבר על זה לבד, אני לא מראיין היום אף אחד, אני גם מתלבט אם לעשות שני פרקים על זה או לא, אני מלווה הרבה מאוד עסקים קטנים בצמיחה שלהם, בהקמה שלהם, ואני רואה הרבה מאוד התלבטויות, ואני רוצה היום לנסות לדבר על זה ולעזור למתלבטים, זה מאוד מאוד חשוב גם בנושא ההגשמה האישית, כי הרבה פעמים אנשים הם שכירים ויש להם איזה חלום שהם רוצים גם לעשות, וזה ממש ממש אפשר, אפשר גם תוך כדי, לא צריך לעזוב הכול ולצאת לדרך חדשה, וגם על זה אני אדבר, אני גם שמתי לב שאין הרבה מידע על זה, הרבה מאוד פודקאסטים או כתבות או דברים, פורומים שיש, תמיד מדברים על השיווק, ורק שיווק, ואני טוען שלפני השיווק יש עולם ומלואו – מי אני, מה אני, מה המוצר שלי וכו', וזה אני אנסה היום ממש ממש לעזור, ורגע לפני שאני אתחיל אני ממש שמח לבשר שבימים האחרונים סגרתי גם קורס בסיסי להשקעות באיזשהו ארגון, קורס של חמישה מפגשים, והצלחתי לסגור שתי הרצאות, אחת לאנשים מבוגרים שכבר יצאו לפנסיה ואחת לחבר'ה צעירים בתחילת ה-30 שהתארגנו, ואני נורא נורא שמח ותודה על כל אלה שמזמינים אותי או מתעניינים ובסוף לא מזמינים, אני פשוט מאוד מאוד אוהב להרצות, להעביר את הידע בכל מיני פורומים, והיום, שאפשר גם יחסית להיפגש, אז זה ממש ממש כיף, אז אם זה רלוונטי לקבוצת חברים שאתם או לארגון שאתם נמצאים בו או אתם מכירים מישהו, איזה משאבי אנוש, אני ממש אשמח אם תפנו, ואני אנסה להציע הצעה מעניינת.
בנוסף, אני רוצה להזכיר למי שלא מכיר שיש לי ערוץ יוטיוב גדול, האו גדל כל שבוע לפחות בסרטון אחד, יש שם הרבה מאוד נושאים, אתם מוזמנים להכיר אותו ולעשות subscribe תחת השם שלי, עמית עשת, ותמצאו אותו.
אז בואו נעבור לפרק של היום, מה זה מבחינתי להיות עסק קטן או בעל עסק קטן, וכמובן שיש שוני בין עסק פיזי של חנות רחוב או חנות בקניון או דוכן בשפת הים, לבין נותני שירותים מכל סוג שהוא, או עסקים שיש להם משהו פיזי, אבל הם עושים את זה מהבית, כמו יצרני תכשיטים, ציירים, מזון, אז אני אנסה היום לדבר למכנה המשותף הרחב יותר כמובן, כי זה מה שמעניין, יש לנו מאזינים רבים ואני אף פעם לא יודע מי הוא מה ומה מעניין אותו, קצת שאלות שאני עונה עליהן היום באו מקבוצת הפייסבוק שלי, "כסף והשקעות", ששאלתי את האנשים מה מעניין אותם לשמוע.
נתחיל בזה שאני חושב שהעתיד הוא שילוב של שכיר ועצמאי, או עצמאי, למה? כי העולם הוא דינמי, העולם הוא זז, העולם הוא כאילו לא ברור, גם מקומות עבודה מסורתיים מתחילים לדבר על היברידי, כלומר לעבוד קצת מהבית, לעבוד קצת ממקום העבודה, המון המון מוסכמות השתנו, ובכלל האינטרנט מאפשר לנו היום לעשות המון המון דברים מהבית ולא צריך לצאת ממנו, אם זה ייעוצים ואם זה עבודת תמיכה בארגונים ואם זה תכנות, מה שכמובן עדיין צריך להיות במרחב הפיזי זה מוצרים, גם היום קונים בגדים נגיד באינטרנט, אבל יש רבים שאוהבים עדיין ללכת למדוד נעליים, זה גם יציאה תרבותית, אבל השילוב של שכיר ועצמאי לדעתי הוא מעולה, וזה כל כך מתקשר לפודקאסט, כי אחת המנטרות שאני מנסה לפמפם בכל מקום היא תפסיקו רק לחשוב על לצמצם הוצאות, אלא תחשבו על איך להגדיל הכנסות, ולהיות עצמאי, גם אם אני שכיר ויש לי איזה רעיון או תשוקה או משהו שאני אוהב, זה בהחלט בהחלט מקום להביא את עצמי לידי ביטוי. מה שצריך להבין ולדעת, וזה לשכירים שבחבורה אני מדבר, שאני דרך אגב הייתי כ-20 שנה שכיר ואני כ-12 שנים עצמאי, זאת אומרת אני מכיר את הטוב והפחות טוב בכל העולמות.
להיות עצמאי, אז כשאני שכיר זה, אני מדמיין לפעמים אין לי בוס על הראש, אני עושה מה שאני רוצה, אני קם מתי שאני רוצה, אני הולך מתי שאני רוצה וכו', יפה, סיפור נחמד, אבל בחיים האמיתיים להיות עצמאי, אתה צריך להתעסק בהמון דברים, וסליחה לנשים שאני מדבר בלשון זכר, זה פשוט נוח לי יותר, אבל כמובן הכול נכון לגברים, נשים. אתם צריכים לדעת להכין את מגוון המוצרים שלכם, מה הם, מי הם, אתם צריכים לייצר אותם או למצוא ספקים, לקנות מהם, צריכים לעשות שיווק, צריך לתמחר, צריך לנהל את האיכות, צריך להיות בקשר עם הלקוחות, תמיכת לקוחות, צריך לגבות, הנהלת חשבונות, אדמיניסטרציה וכו' וכו', יש לנו המון המון פעילויות, אנחנו צריכים להיות מאוד ורסטיליים ודינמיים, בניגוד לרובנו כשאנחנו שכירים, ולא משנה באיזה רמה, גם ברמות הבכירות ביותר, אז יש צוותים שעושים או יש מישהו שאחראי, פתאום אנחנו אחראים על הכול, וגם אם אנחנו מפעילים קבלני משנה, ובהוצאה לאור למשל של אשתי ושלי, אנחנו מפעילים עשרות קבלני משנה, עדיין אנחנו צריכים להבין מה המוצר שלנו, איזה ספק מתאים למה, לעקוב אחריו, לוודא שהאיכות היא טובה, שהלוח זמנים עומד, ואנחנו צריכים להיות אחראים על הכול.
אז מי שמדמיין שלהיות עצמאי זה יופי, אין לי בוס על הראש ומאותו רגע אני רגל על רגל ועושה רק מה שבא לי, זה תהליך, זה לוקח זמן, זה אפשרי, כשמצליחים וגדלים ולוקחים עובדים, אז בהחלט זה אפשרי, אבל זה תהליך, וצריך לזכור את המילה הזאת "תהליך".
היה לי מנהל, אחד המנהלים הראשונים שלי כשהייתי שכיר והייתי צעיר, דם חם, מנהל, ורוצה שהכול יצליח והכל יזוז ולמה לא עושים מה שאני מבקש, אז אמר לי עמית, גם הריון אי אפשר לקצר מ-9 חודשים. זאת אומרת יש דברים שהם תהליך, ולהקים עסק זה בהחלט תהליך, עם עליות , עם מורדות, עם כיף ועם תסכול, כל קשת הרגשות עולה, ואנחנו צריכים לדעת על זה וצריך לזכור את זה, כי מי שחושב שהעולם מחכה לו, נדיר מאוד, נדיר מאוד, אולי אחד למיליארד העולם מחכה, שאר הדברים, אנחנו צריכים לעשות עבודה, אנחנו צריכים לקדם את עצמנו, דוגמה אני, למשל לפני כמה דקות הזכרתי שוב שיש לי הרצאות שאני מאוד אוהב לעשות, אני מנסה לקדם את זה, למרות שמאזינים לפודקאסט אלפי אנשים בחודש, לא כולם עומדים בתור ומזמינים אותי להרצאות, אז זאת דוגמה אישית שלי, אנחנו כעצמאים זה תהליך, צריך לדבוק בו, צריך ללכת בו, צריך לא להתייאש מצד אחד ולא להיות באופוריה מצד שני, כי זו הדרך היחידה להצליח.
אני רוצה עכשיו לגעת בכמה נקודות מאוד מאוד חשובות, ואם אתם תיקחו מהנקודות האלה כמה סוויצ'ים בראש שלכם, מבחינתי עשיתי את שלי בפרק הזה ובכלל, כי זה יכול לשנות לכם חיים כעצמאים, גם כשכירים אם, להבין שזה לא מתאים, כי בהחלט לא לכל אחד מתאים להיות עצמאים, אני אומר לכם, זה לא מתאים לכל אחד, כי אתה צריך כל הזמן להיות בתנועה ואתה צריך ליזום, ולכן אני גם חושב שהמודל של שכיר ועצמאי הוא ממש ממש נחמד, כי אתה משלב כל מיני עולמות.
בואו נתחיל עם כמה עקרונות חשובים איתם צריך להתחיל. העיקרון הראשון, צריך סיבה טובה, יש כזה, קוראים לזה מה ה-why שלך, כאילו המילה "למה", why באנגלית, יש על זה ספר, אולי גם תורגם לעברית, אתם צריכים סיבה טובה מה ה-למה שלכם, למה בחרתם לשווק תכשיטים, למה בחרתם לעזוב משרה מתגמלת ולעבור להיות מורה לשיעורים פרטיים בנגינת גיטרה, אתם צריכים להבין למה אתם רוצים להיות יועצי משכנתאות אחרי שהייתם שכירים ועבדתם בבנק עם משכורת טובה, אתם צריכים להבין למה חשוב לכם לפתוח קהילת פייסבוק בעולם המטיילים והטיולים ולהעביר שם ידע ולעשות צילומים וכו' וכו' וכו'. ללא סיבה טובה, ברגעים הקשים ישר מתייאשים ובורחים, לא רק זה, ה-למה שלכם ישמש כמגדלור והתמרור שאליו הולכים ברגעים שמתבלבלים, כי כל עצמאי מתישהו מתבלבל, וכשמתחילות לפעמים להגיע הצעות טובות, מעניינות לשיתופי פעולה, ורצים להגיד כן, כן, כן, כן, לפעמים פתאום מוצאים את עצמכם במקום אחר, זה לאו דווקא רע, נדבר על זה עוד מעט, אבל לפעמים כשאני מתבלבל ואני לא יודע בעצם איפה אני נמצא ומאיפה התחלתי ומה אני בעצם עושה, וזה קורה, ה-why, ה-למה, מה השליחות, מה הרגש שמניע אותי, מה הדבר העמוק הזה בבטן שמניע אותי לעשות את מה שאני עושה, וזה לא רק כסף, כי מי שיגיד אני רוצה להרוויח מלא כסף, זה מגניב, אבל שיהיה לו 100, 200, 300, 500 אלף שקל לחודש, נטו, הלוואי, או יותר, זהו, אז כבר כסף יש, אז מה?
אז מי שאומר לעצמו אה, אז אני לא עושה כלום, אז לא, מי שיש לו drive, מי שיש לו חשק, מי שיש לו why חזק, ימשיך לעשות, אולי בדרך אחרת, אולי במינונים אחרים, אבל אתם חייבים, חייבים, חייבים למצוא את הסיבה, ועוד פעם, גם מי שמייצר קופסאות מתנה ומוכר אותן בשכונה בגני הילדים, ובשאר היום הוא שכיר, אבל יכול להיות שה-למה שלו זה שהוא מזמן לא עסק באומנות ויש לו נפש אומן, וזה נכון אולי למורה למדיטציה ולמורה ליוגה שגם עושה ביום יום, היא בכלל עובדת כמנהלת לשכה בחברת ענק. אז תבינו מה הטוב, למה.
הנקודה השנייה שהיא מאוד חשובה, אם אתם יכולים, וזה לא אפשר בכל דבר, לשלב את הניסיון שלכם כעצמאי עם עבודת השכיר, למי ששכיר, ולא לשבור בבת אחת את כל הכלים, אני חושב שהרבה פעמים זה עדיף, אם אתם רוצים להיות מעצבי UI/UX ולמדתם קורס ואתם נדלקים על זה, אבל כיום אתם בכלל עושים איזה פעולה אחרת, אתם נהגי משלוחים לצורך העניין, אולי אפשר בימי שישי, כל היום, ופעמיים בשבוע אולי לצאת יותר מוקדם מהעבודה ולעשות פחות משלוחים, ולהתחיל לראות מה זה UI/UX בחיים האמיתיים ולנסות להגיע ללקוחות, לעשות פרויקטים ראשונים, לראות שזה מצליח, כי בתקופה הזאת הסטרס של הכנסות יורד, לכן אני אומר קודם כל לראות האם מתאים לי להיות עצמאי, דבר שני לגבש את המוצר שלי טוב יותר, ולא פחות חשוב, בטח למי שיש משפחה, אם אני לא שובר בבת אחת את הכלים, אז תזרימית, התא המשפחתי, אז זה טוב. עוד פעם, כל מה שאני אומר, תמיד תיקחו, בכל הפודקאסטים, לא רק היום, בעירבון מוגבל, אני אומר מניסיוני, מה שלדעתי, זה בסדר גמור לא להסכים איתי או ללכת בדרך אחרת, אני אומר דברים שעזרו לי ועוזרים ללקוחות שאני מלווה אותם.
היינו בשתי נקודות, מה ה-why שלך והאם אפשר לשלב את השכיר עם העצמאי, ולבדוק לאט לאט האם זה עובד לי, בטח מי שעושה עבודה דרך האינטרנט, פרילנסרים, זה הרבה פעמים יכול להצליח. דבר שלישי, תבינו טוב מי הקהל שלכם, מי שאומר "המוצר שלי מתאים לכולם", זה לא יעבוד לו.
ליוויתי בזמנו מדקר סיני שרצה להגדיל את הקליניקה, אמרתי לו תגיד לי, מי יכול ליהנות מדיקור סיני? אמר לי כולם. אמרתי לו יופי, אם אתה כולם, אז אתה כמו כולם, בוא נתחיל לראות, ואז בתחקיר, וזה חלק מסשנים שעושים, עם מי אתה הכי אוהב לעבוד? למי אתה מרגיש שאתה הכי הרבה עוזר. בקיצור, נגיד במקרה הספציפי של המדקר, יצא שהוא מתמחה בילדים עם בעיות כאלה ואחרות, ילדים קטנים, ממש תינוקות, שזה כבר הרבה יותר ברור מי הקהל שלו. אם שואלים אותי, נגיד בנושא ההוצאה לאור של הספרים, של הסיפור פשוט, מי הקהל שלנו, הוא ממש לא כולם, מי שרוצה להיות בכל חנות בארץ, ועם מערכת שיווק מאוד משומנת, אנחנו לא בשבילו, אנחנו באנו לתת מענה לנישה שאנשים אין להם פתרון, הנישה היא כמויות קטנות, דיגיטלי, אמזון, הלכנו לכל מיני נישות שהגדולים לא שם, וגם יש פחות תחרות.
להבין מי הקהל שלי אומר אם אני יצרן תכשיטים, זה תכשיטים לגברים? לנשים? לפלח השוק מה שנקרא היוקרתי? פחות יוקרתי? וכך הלאה וכך הלאה. תבינו טוב, טוב, טוב מי הקהל שלכם, וזה יוביל אותנו בהמשך, כשנדבר על בידול, אבל אתם צריכים להבין מי הקהל שלכם.
הנקודה הבאה, למה הוא צריך את המוצר שלכם, למה. זה שאתם חושבים שפיתחתם איזה אפליקציה מגניבה שהיא מדליקה את האור בשתיים עשרה בלילה ומכבה אותו בשתיים עשרה ורבע בלילה, ובדרך משמיעה איזה מוסיקה של הפינק פלויד, הקהל שלנו צריך את זה? יש לנו קהל שאוהב אפליקציות, הוא צעיר, הוא מחפש דברים טכנולוגיים מגניבים, במענה לסעיף הקודם, אבל האם הוא צריך את האפליקציה שמדליקה אור בשתיים עשרה בלילה עם שיר של פינק פלויד? אולי, אולי לא. זאת אומרת, אחרי שאני מבין מי הקהל שלי, אז אני צריך לדעת למה הוא צריך את המוצר שלי, אותו מדקר סיני, רוב המדקרים אומרים אנחנו עושים לכולם, אבל הורה שיש לו תינוק שיש לו בעיות, שהוא רוצה לפתור לו אותן בדרכים טבעיות, וגם התרופות, אין תרופות, זה סיפורים, אם אני בא ואומר לו שמע, אני מתמחה בתינוקות, הוא ישר מבין שהוא רוצה את המוצר שלי. נקודה הבאה שאתם צריכים לשאול את עצמכם, מה יקרה לו אם הוא לא יקנה, כלומר איזה כאבים יש לו היום, שאם הוא לא יקנה את המוצר, יישארו לו הכאבים, כי אנחנו בסוף, בסוף, בסוף, כל מוצר, כל אחד בא לענות על כאב כלשהו.
כאב זאת מילה שיווקית, אולי מי שפחות עסק בנושא לשווק את עצמו, את המוצרים שלו, פחות מכיר, אבל כל אחד שיש לו עסק, הוא בא לענות על כאב, כאב זה יכול להיות כאב פיזי, זה יכול להיות כאב רגשי, זה יכול להיות כאב מנטלי, זה יכול להיות 1001 דברים. הפודקאסט "כסף והשקעות" בא לענות על הכאב "יש חוסר ידע פרקטי בעולם הכסף וההשקעות, ורוצים לשמוע דברים מאנשים יחסית אמינים, שלא מנסים רק לדחוף את עצמם, ולפתוח את הראש לרעיונות", זה הכאב שבא הפודקאסט לענות עליו. מי שפותח חנות אופניים, תיקים יוקרתיים של לואי ויטון, בא לענות על הכאב של מישהו שרוצה או להרגיש טוב עם עצמו שיש לו מותג, או שהוא מסתובב בסביבה של אנשים מאוד עשירים ואם הוא ילך עם תיק שעולה 50 שקל אז יסתכלו עליו בעין עקומה והוא רוצה להרגיש כמו כולם.
אז אני צריך להבין מי הקהל שלי, אני צריך להבין למה הוא צריך את המוצר שלי, אבל הרבה פעמים חשוב לא פחות זה להבין מה יקרה לו אם לא, אם הוא לא יקנה את המוצר, כי אז, כשאני אשווק, כשאני אתן את המידע על המוצר שלי, אני אוכל גם להגיד לו שמע, אתה לא חייב לקחת את המוצר שלי, אבל אם אני מעצב UI/UX ולא תיקח, יהיה לך אתר מכוער שאף אחד לא ייכנס אליו. אז זה המקום שלפעמים אנחנו גם צריכים קצת, בעולם השיווק, להיכנס ככה, לדרוך על יבלות של הקהל, כדי שלעודד אותו ולעורר אותו שלפחות יבחן את המוצר שלנו, או את האחרים, כי אנחנו רוצים שיעשה שינוי בחיים שלו.
הנקודה השישית היא אני צריך להבין מי המתחרים שלי, מי המתחרים שלי מבחינת המוצרים, מבחינת המחירים, מבחינת השירות, וכל המעטפת שהלקוחות מחפשים, כי בסוף בסוף בסוף אני בא לשוק וכמעט כל מוצר יש וכמעט כל מוצר כבר עשו. לפעמים באים אליי אנשים מיואשים ואומרים אה, כבר יש, כל מה שאני רוצה לעשות כבר עשו. התשובה שאני נותן להם, נכון, אולי, אבל סמארטפונים יש לנו 4,000 חברות, וכל שנה או שנתיים סמסונג ואפל ושיאומי וכו' מוציאים עוד דגם חדש ועוד 14 דגמים חדשים, אז מה, אז אין סמארטפונים? יש, הם מחפשים איזשהו גימיק תחרותי כזה או אחר, ואם אחד מוציא מסך מגע אז כולם עם מסך מגע, אחד מוציא משהו מתקפל, כולם ינסו לעשות משהו מתקפל, אחד יעשה עם הטענת בטרייה מהירה, אחרים יעשו, וכו' וכו' וכו', ולכן מאוד מאוד חשוב לנו להבין, כעצמאים, מי המתחרים שלנו, ואני מדבר גם על אותו אחד שאופה עוגות או קישים בבית ומוכר רק בסביבה, עדיין צריך לראות מה יש לקהל שלנו אפשרויות, איזה אפשרויות יש לו, מה חסר לו, מה המתחרים עושים, כמה הם מוכרים, אם כולם בסביבה מוכרים פיצה ב-40 שקל ואני אבוא עם פיצה ב-70 שקל זה טוב? זה רע? או אני אבוא עם פיצה ב-32 שקל, זה טוב? זה רע? אז אנחנו צריכים להבין איזה מוצרים יש למתחרים שלנו, מי הם בכלל, בהוצאה לאור שלנו עשינו מיפוי שלם איזה נישות אנחנו חושבים שאין להן פתרון, נכנסנו אליהן, ולשמחתנו הן היו נכונות לנו, וגם לקהל, כי הקהל מגיע.
אז תמיד תבדקו מי המתחרים, איזה מוצרים יש להם, מה המחירים, ושירות, השירות מאוד מאוד חשוב בעסקים קטנים, בטח מי שעובד דרך אינטרנט, בטח מי שמוכר מה שנקרא מעבר לים או מעבר לרדיוס הגיאוגרפי, זאת אומרת מי שמוכר בחו"ל, או שגר בצפון ומוכר לדרום, אז כל נושא השירות הוא מאוד מאוד חשוב. ואחרי שאני מבין מה המתחרים שלי, מי הם, אנחנו צריכים לעשות את הבדיקה שלנו אז מה היתרון שלי עליהם, כי אם אני בא להיות כמו כולם, שזה גם אסטרטגיה, אבל יותר קשה לחדור, צריך הרבה פעמים כיסים יותר עמוקים, זה לוקח יותר זמן, אז אני צריך להבין מה היתרון שלי, למה שיביאו אליי, שיגיעו אליי, זאת אומרת אם אני מבין את המוצר שלי, אני מבין את הקהל שלי, אני מבין מה יקרה לו אם הוא לא יקנה, אני יודע גם מה המתחרים שלי עושים ,אז אני יכול לבדל את עצמי, כי לעשות משהו כמו כולם, זה ממש קשה.
עכשיו אנחנו רואים למשל בארץ, בשנים האחרונות נכנסים מה שהיה פעם "הכול בדולר", והיום יש המון חנויות סטוק, ג'מבו וסטוק ומקס וכאלה, כל אחד מנסה לבדל את עצמו, תכל'ס, כשאני נכנס לחנות כזאת, בשבילי אני רואה אותו דבר, אני לא רואה איזה הבדל גדול ביניהם, אבל הם עובדים על יתרון לגודל, יש להם כיסים עמוקים, הם פותחים הרבה מאוד סניפים ואז גם מיקומים טובים ואז הם מגיעים לקהל לקוחות שלהם. אבל יש שירותים, יש מוצרים שאתה מבין, אפל למשל, כמו שהזכרתי מקודם, לעומת שיאומי, יש כאלה שמוצאים באפל יתרונות ויש כאלה שאומרים שיאומי יתרון, זה מערכת סגורה למשל, וזה אנדרואיד מערכת פתוחה, כל אחד שיחליט מה טוב לו זאת אומרת, אבל יש פה הבדל שקל לאבחן אותו, מעבר לדברים טכניים וטכנולוגיים שאני אישית פחות מכיר אותם. אז בכל עסק שיש, אם אתם לא נישה מה שנקרא בתולה לחלוטין באזור שלכם או בתחום שלכם, ובד"כ זה קשה למצוא משהו שאין, תבינו מה היתרון שלכם.
הנקודה השמינית, שהיא מאוד חשובה בקטע הזה שאני מקים את העסק ואני מתחיל לבדוק את עצמי, מה הפחד או הבעיה הכי גדולה של הקהל שלנו, כי זה קצת דומה למה יקרה לו אם הוא לא יקנה, אבל שם יכול להיות סתם תסכול או אכזבה או שהוא לא יצליח להתקדם, אבל אם יש לו פחדים או בעיות אמיתיות, אז עוד פעם שיווקית יותר קל יהיה לנו לגעת ולשכנע אותו שאנחנו יותר טובים מאחרים.
והנקודה התשיעית והאחרונה שאני רוצה להזכיר פה, בשביל מה שצריך בשביל להתחיל את העסק, זה מה התקווה של הלקוח הפוטנציאלי. הכי קל זה לתת דוגמה לאנשים שתזונאים, בא אליהם לקוח ורוצה להוריד 22 קילו בחצי שנה, מאוד מדיד, אז התקווה של הלקוח שהוא יקבל דיאטה או תזונה אחרת שבעצם ביום יום הוא לא ירגיש רעב ויהיה מתר לו לאכול מה שהוא רוצה, אולי בכמויות אחרות, ובסוף התקופה הוא יהיה רזה וחטוב. אז זאת תקווה של לקוח. אם נישאר בעולם התוכן הזה אז יש כאלה שאומרים לא, אני רוצה להיות בכושר גופני שאני אוכל לרוץ מרתון, יפה, אז זה התקווה, אז אני יודע מה המתחרים שלי, איזה תכניות אימון הם מציעים, אני יודע איזה ליווי אני נותן, אולי אני עושה ליווי באפליקציה גם של תזונה וגם של תכנית כושר וגם נפגשים איתי בזום או פיזית פעם ב-, אז נתתי תשובות ללקוח שלי, נתתי לו מענה לשירות, אני יודע מה הפחד שלו, הפחד שלו זה שהוא יישאר בטטת כורסה והוא רוצה ללמוד לרוץ, או שהוא, הפחד שלו זה שהוא יישאר שמן, והתקווה שלו שהוא יירד ב-22 קילו ואז הוא גם ילך לרוץ מרתון.
כלומר כשאני יודע מה הפחד של הלקוח שלי או מה הבעיה שלו, ואני יודע גם מה התקווה שלו, עכשיו התקווה זה אחרי שהוא יצרוך את המוצר שלי, מה יקרה לו, כי אם הוא יישאר באותו מקום בדיוק, אז לא יודע אם הוא יחזור אליי, עכשיו אני לא מדבר על מי שאוכל נגיד פלאפל עכשיו או גלידה כי עכשיו הוא רעב או, אני מדבר על מוצרים שאמורים לחולל שינוי אצל לקוח, שהם תהליכיים, אז הוא היום בנקודה א', הוא רוצה להגיע לנקודה ת', הוא רוצה להבין מה אנחנו עושים איתו בדרך, וגם בתחומים אחרים, שזה לא תהליכים, כן? נגיד מזון, אז עוגות, מי שמייצר עוגות מיוחדות, אז כן, אם יש יום הולדת לילד או ילדה ביום הולדת 15 ואני קונה עוגה מעוצבת, אז התקווה שלי שהאורחים יגידו וואו, איזה עוגה יפה ומושקעת, ושזה גם יהיה מאוד טעים.
אני רוצה רגע לסכם את התשע נקודות שלדעתי כל אחת מהן בפני עצמה זה עבודה, זה אני פה סרקתי את זה בכמה דקות, אבל זה התהליכים השלמים שאתם צריכים לעבור עם עצמכם או עם מישהו חיצוני, כדי לדעת איך אנחנו מתחילים את העסק העצמאי שלי או איך אני מרחיב אותו, יכול להיות שכבר מאזינים הם עצמאים והם מרגישים שהם לא מספיק צומחים כמו שהם היו רוצים, אז תעברו סעיף סעיף, שבו בשקט עם עצמכם, תרשמו לכם את הנקודות ותענו עליהן תוך כמה ימים, תעשו לעצמכם תכנית ותשובות. אז הנקודות הן סיבה טובה:
מה ה-why שלנו, למה אנחנו בכלל עושים, מה השליחות שאנחנו מרגישים שיש לנו ומה הדחף ומה התשוקה שלנו בעניין הזה, כי לעשות משהו בלי תשוקה, בלי דחף, בלי חשק, זה לא מחזיק מעמד לאורך זמן, כעצמאי.
דבר שני שאמרתי, אם אתם יכולים, מי ששכיר, לשלב את התחלת הפעילות העצמאית במקביל, יותר טוב, ככה תלמדו להכיר את העולם הזה, איך זה עובד, ותזרימית לא תהיו בלחץ.
החלק השלישי, תבינו היטב מי הקהל שלכם.
ארבע, למה הוא בכלל צריך את המוצר שלנו, מה יש לנו שאין לאחרים שבגללו ובזכותו הוא ירצה לרכוש מאיתנו.
נקודה חמישית, מה יקרה לו אם הוא לא יקנה, כלומר הוא יישאר איפה שהוא נמצא או ילך אחורה? מה יקרה לו רגשית, נפשית, תחושתית, בריאותית, כספית.
שש, מי המתחרים, ותכירו את המתחרים שלכם, אל תזלזלו באף אחד, מבחינת המוצרים והמחירים והשירות, אל תגידו לעצמכם אה, זה לא שווה כלום, זה לא יודע, זה אפס, זה מכוער, זה לא…אני רואה אנשים לפעמים שמזלזלים במתחרים, אל תזלזלו, תסתכלו לכל אחד בכובד ראש, יכול להיות שאפילו נקודה קטנה שהם עושים, שלא חשבתם עליה, ממנה יבוא לכם עוד רעיון.
שבע, מה היתרון שלכם על המתחרים.
שמונה, מה הפחד או הבעיה הכי גדולה של הקהל שלנו, שאנחנו יכולים לעזור להם, אבל אנחנו חייבים להבין מה הפחד שלהם או מה הבעיה.
ותשיעית ואחרונה, מה התקווה של הלקוח הפוטנציאלי, כלומר מה יקרה לו, לחיוב, אחרי שהוא יקנה את המוצר שלנו.
אם תענו לעצמכם על תשע הנקודות האלה ותעשו, תסתכלו בראי ותענו, תתנו לעצמכם זמן לזה, אבל אל תתנו לעצמכם הנחות, תתייחסו לזה בכובד ראש ולעומק, אתם כבר נמצאים by far הרבה הרבה יותר מתקדמים מהרבה מאוד עסקים שפשוט באים, מקימים ורצים בלי שום הבנה מה הם עושים ולמה הם עושים.
אז יופי, אז יש לנו עכשיו את התשובות, אנחנו יודעים מה המוצר שלנו בגדול, או מה המוצרים, אנחנו יודעים מה המתחרים ואנחנו יודעים הרבה דברים, אז זה הזמן להתחיל להכין את תכנית העבודה.
תכנית העבודה היא גם, אני אתן פה כמה נקודות, היא מתייחסת לכמה שלבים.
קודם כל האם אני מקצה לזה מאה אחוז מהזמן שלי, או תוך כדי עבודה, מה שאמרתי, אם מישהו שכיר, אז האם אני עכשיו עוזב הכול ואני מאה אחוז עצמאי, או שאני מקצה לזה חלק מהזמן, זה מאוד מאוד חשוב, גם הסעיף הבא ידבר על כסף, אבל גם מבחינת הקצב שאני יכול להתקדם, הקצב שאני יכול להגיע ללקוחות חדשים וליעדים.
הנקודה השנייה היא מה היעדים שלי, מה היעדי מכירות שלי תוך X חודשים, מה היעדים שלי כולל לוחות זמנים וסכומים, לא להגיד אני מקווה שבעוד 7 חודשים יהיה לי מכירות של 9,000 שקל בחודש, ככה זה לא יעבוד. אפשר להגיד בחודש הראשון אני רוצה מכירות של 700 שקל, בחודש השני 1,900 שקל, בחודש השלישי 2,998, בחודש הרביעי אני לא רואה איך אני הולך לגדול, בחודש החמישי והשישי והשביעי איך אני גדל, זה מתחיל להיות תכנית עבודה, כי אנחנו צריכים לראות מה אנחנו עושים, תכף נדבר על זה, אבל חייבים בתכנית העבודה לחלק ללוחות זמנים ולהיות מאוד מאוד מאוד ברור עם עצמכם, מספרים, זה עכשיו לא תאוריות, החלק הראשון זה היה סיפורים – מה המוצר שלי, ומה המתחרים שלי ומי אני ומה אני ומה אני רוצה ומה אני לא רוצה ומה הלקוח ומי הלקוח, עכשיו זה הזמן למספרים.
נקודה שלישית שאתם חייבים לעשות זה להכין את סט המוצרים או השירותים שאותם אתם מציעים, ופה אני רואה המון המון המון עסקים נופלים על ראייה צרה מידי, אך תסתכלו צר, תעשו רשימת מכולת גדולה ככל האפשר איזה מוצרים אתם יכולים למכור, אחרי זה אולי לא תרצו להיכנס לכולם, אולי תחליטו שבשנה הראשונה רק חלק ובשנה השנייה תרחיבו, אבל אם למשל מישהו מלמד משהו אחד על אחד, יכול להיות שהוא גם יכול לעשות מזה הרצאות, יכול להיות שהוא יכול להקים ערוץ יוטיוב או קהילה ששם הוא יעשה גם מוניטיזציה, יכול להיות שהוא יכול לעשות הדרכות למדריכים ולמכור זכיינות ויכול להיות 1001 דברים, זאת אומרת סט מוצרים זה, עוד פעם, אם אני אקח נגיד את עולם התוכן שלי, אז יש לי ייעוצים אחד על אחד בפיננסים, יש לי קורסים דיגיטליים, יש לי הרצאות, יש לי שיווק שותפים, יש לי ספרים וכל מיני מוצרים כאלה פסיביים, הערוץ יוטיוב שלי שמייצר איזושהי מוניטיזציה, לא שאפשר לצאת איתם לפנסיה, אבל מה אכפת לי, אם אני כבר עושה את זה בכל מקרה אז יאללה, שיהיה עוד איזשהו ערוץ הכנסה, אז סט המוצרים והשירותים שאותם אני אציע זה מאוד מאוד חשוב, והרבה פעמים אני רואה אנשים נשארים רק על סוג אחד, אז אם אתם למשל מוכרים תכשיטים, אז אני יכול להחליט שאני עושה גם תכשיטים לאירועים וגם תכשיטים לימי נישואין וגם תכשיטים אולי לילדים או תכשיטי חוף, הכול אפשרי, זאת אומרת אין תחום, כמעט, כנראה, שאני לא יכול לעשות בו עוד מוצרים, ואם אתם מסתכלים היום בחנויות סטימצקי אז אתם לא רואים כמעט ספרים, כי סטימצקי הבינה שהיום אנשים פחות קוראים אז הם הכניסו בהתחלה תוכנות מחשב ואחרי זה משחקים ואחרי זה אני לא יודע מה יש שמה עוד, ואם אתם רואים היום שיש המון קניות דרך האינטרנט, אז פתאום המון חנויות פתאום גם אפשר לקבל אצלם את החבילות, הם פתאום חנות שמוכרת, לא יודע מה, מכולת, היא פתאום עכשיו גם סניף חלוקת חבילות מ-eBay, מאלי אקספרס או לא יודע מאיפה אנשים קונים, היא הגדילה את השירותים שלה, זאת אומרת אם אתם עצמאים, ולא משנה אם אתם הולכים להיות במשהו פיזי או משהו…שירות דיגיטלי כזה או אחר, תכינו לכם סט מוצרים, שירותים זה גם מוצר דרך אגב.
אחרי זה תחליטו מה אתם מקדמים, מה אתם יותר אוהבים, זה כבר סט של שאלות שצריך לשאול, שלא נספיק לדבר על זה בפודקאסט הזה לפחות, אולי באחרים, אבל זה תנאי חשוב מאוד ליציבות העתידית של העסק. כמו שאמרתי, עסק חדש, או גם קיים, אבל עסקים קטנים זה תהליך, עכשיו לאורך התהליך אנחנו צריכים להיות מאוד גמישים, אולי השוק שינה את טעמו, אולי פתאום באה קורונה וכולם הפכו להיות דיגיטליים פתאום, אנחנו צריכים להיות ערניים, אז כשיש לי סט של מוצרים אני יכול פעם לעשות את זה, פעם לעשות את זה, לקדם את זה, לקדם את ההוא, יש לי יותר סיכוי שרידות, הצלחה, צמיחה לאורך השנים.
שלב הבא, אתם חייבים תמחיר מאוד מאוד מדויק, מה שנקרא מחירון. הכי כדאי זה לעשות מן טמפלטים, זאת אומרת אם אתם מעצבים, אז שיהיה לכם מחירון לכרטיסי ביקור, שיהיה לכם מחירון לפולדרים, שיהיה לכם מחירון לבניית אתר, כל מיני דברים כאלה, אם אתם כותבי תוכן אז, או מתרגמים, שיהיה לכם מחירון לפי סוג הפרויקט – אם זה חומר לימודי, אם זה ספר, אם זה עבודה סמינריונית, המון המון בעיקר שירותים, כל פעם שמבקשים מהם מחיר הם מתחילים לבזבז את הזמן על לחשוב, להכין הצעת מחיר, טמפלטים מאוד עוזר, המספר, איזה מספר לקבוע לשירות מוצר שלכם? זה כבר עבודה שצריך לעשות, לראות מה המתחרים, עוד פעם אני חוזר למתחרים, מה מקובל בשוק, כי אם ספר מסוים, ז'אנר מסוים באמאזון נהוג למכור ב-3.99$, ואני אבוא עם 9.99, אז הסבירות שדווקא אותי יקנו היא כנראה לא תהיה מאוד גבוהה, בייחוד אם אני לא מוכר, אז תמיד חשוב לדעת מה המתחרים עושים, להבין את הסביבה העסקית שאני נמצא בה, ולקבוע מחירים טובים, נכונים, שאין דבר כזה נכון, זו אומנות בפני עצמה, טיפ גדול, גדול, גדול שאני יכול לתת לכל מאזין, בין אם יש לו עסק או אין לו עסק או רוצה שיהיה לו עסק, לעולם לעולם לעולם אל תתחילו להתחרות על מחיר, תמיד יהיה מישהו שיציע זול יותר, כלומר אם היום בשוק שלכם מוכרים ב-100, אל תבואו ותגידו אני אמכור ב-85, כולם יבואו אליי ואז אני אעלה את המחיר, אלף, מי שיקנה ב-85 לא תצליחו להעלות לו את המחיר, דבר שני לפעמים הדימוי כלפי חוץ הוא של משהו זול, לפעמים הדימוי הפנימי שלכם נדפק, כי אתם אומרים אני שווה לי יותר, למה אני מקבל כל כך מעט כסף, אני אעלה, ואז קשה להעלות מחירים, גם פסיכולוגית וגם בשוק, איך שנתפסים, תעשו לעצמכם טובה, אל תנסו להתחרות במחיר, אם אתם יודעים לספק את המוצר הזה והרווחיות שלכם גבוהה במחיר יותר נמוך, מעולה, אבל אם לא, זה רק מה שנקרא לחדירה, מאוד מאוד מסוכן, והרבה פעמים תקבלו כנראה כל מיני, אם אתם מתחילים וטובים, כל מיני הצעות לשיתופי פעולה או תעשה לי את זה ממש בזול ואז אני אפרסם אותך בקהילה שלי, שזה 7,000 איש וכולם יבואו לקנות אצלך, אז אם כל כך רוצים אתכם? שישלמו את המחיר שאתם חושבים שהוא ראוי, לא, לא, לא ללכת להילחם על מחיר, מאוד מסוכן.
השלב הבא בתוכנית עבודה שלנו זה תקציב, עוד פעם, אני צריך תקציב לפחות, לפחות חצי שנה קדימה, אם אני מתחיל, אם אני עסק יותר גדול כדאי לי אפילו שנה, ואז זה מתגלגל, או כל חודש או כל חודשיים או כל רבעון לעדכן, אבל אני חייב איזושהי תכנית מפה גדולה כזאת. עכשיו מה התקציב כולל? התקציב כולל קודם כל הוצאות חד פעמיות.
נגיד שעכשיו אתם הולכים להקים איזשהו עסק וצריכים בשביל זה לקנות מחשב ולקנות בשביל רכב וצריכים בשביל לקנות ציוד או לשכור מקום ואולי לשכור עובדים, אז עובדים זו הוצאה קבועה, אבל אם אני קונה עכשיו תנורים ואני קונה טלוויזיות לשים בבית קפה ואני קונה דלפקים וכל מיני מתקנים ושולחנות וכיסאות לבית קפה שלי, אז זה הוצאה חד פעמית, חייב לדעת כמה, תעשו לעצמכם תקציב, קודם כל מה ההוצאות החד-, תפרידו את החד פעמי, תכניסו אחרי זה את ההוצאות השוטפות, ואז כמובן על זה גם את תחזית ההכנסות לפי מוצר או לפי העסק, כי אנחנו חייבים לדעת מתי הוא מתאזן, אנחנו חייבים לדעת מתי אנחנו מתחילים להרוויח, אנחנו חייבים לדעת מה השיא השלילי, כלומר שיא המינוס שאנחנו נהיה בו באיזשהו שלב, כי אני חייב להכין לזה כסף.
אם אני אומר אני עכשיו מקים עסק, הוצאות חד פעמיות שלי זה 150 אלף שקל, הוצאות קבועות שלי זה 30 אלף שקל, ואני צופה שההכנסות הראשונות יגיעו בעוד 5 חודשים, אז אני אפילו לא זוכר את המספרים שאמרתי, אבל אם אני זוכר אז הסדר גודל שאני אהיה במצב הכי קשה, אני אהיה במינוס 350 אלף שקל, והחודשים הראשונים עדיין לא יאזנו את ההוצאות, כלומר אני חייב 400-500 אלף שקל תקציב מראש, ולא משנה אם זה הון עצמי או הלוואה, זה כרגע ממש לא חשוב, אבל אני חייב לעשות תקציב, אני חייב לדעת איפה אני הולך להיות, זה עסק, עסק זה בסוף מספרים, חוץ מה-why והלמה וההתלהבות והכיף שלנו והחוויה, בסוף בסוף זה מספרים, ואני רואה יותר מידי אנשים שפתאום בעוגמת נפש הפסידו כספים גדולים, סוגרים את העסק ומתחילים מאפס, כי הם פשוט לא עשו תקציב, הם לא הבינו שזה לא איזה בן לילה כולם רודפים אחריהם, והם הלכו להרפתקאות של הוצאות מאוד גדולות בהתחלה והפסידו, אז תעשו לעצמכם תקציב, לא לשכוח את החד פעמי, לא לשכוח את ההוצאות השוטפות, רואה חשבון זה הוצאה שוטפת וחשמל ואינטרנט ו-, עוד פעם, כל אחד לפי העסק שלו, ותחזית ההכנסות.
נקודה אחרונה שאני רוצה לציין פה בתוכנית העבודה, שהיא גם מאוד מאוד חשובה, כמובן כל דבר שאני אומר אפשר לעשות עליו פרק שלם של שעתיים, וכל סעיף כזה יש לו גם 400 תת סעיפים, אבל אנחנו בפרק של פודקאסט, אז אני נותן לכם את הנקודות שעליהן לפחות תחשבו ותמצאו את הדרך להעמיק. נקודה אחרונה בקטע הזה של תכנית העבודה זה איך אני מתכוון להגיע ללקוחות. אז כבר עשינו תכנית עבודה והיעד מכירות שלנו הוא 9,000 שקל תוך חצי שנה כל חודש, ואז לגדול ב-20% כל חודש, ואנחנו יודעים מה ההוצאות שלנו ואנחנו יודעים איזה מוצרים יש לנו ויש לנו מחירון, אנחנו מכירים את המתחרים ואנחנו יודעים מה היתרון שלנו עליהם ואנחנו יודעים מה הקהל שלנו רוצה כי אנחנו מבינים את התקווה שלו ואנחנו מבינים את הפחד שלו, עכשיו חברים וחברות צריכים לצאת לעולם, צריכים להגיע ללקוחות. גם פה טיפ מניסיון של לקוחות שראיתי ועזרתי להם לעשות סוויץ' בראש, אל תלכו רק למה שבמירכאות קל, פרסום ממומן, הכי קל במירכאות זה ללכת לפייסבוק, גוגל, לשפוך כסף, ויאללה, העולם יגיע אליי. למה אני אומר זה הפתרון הכי קל? כי אני לא צריך עכשיו לצאת ולשפשף את הסוליות נעליים ולדבר עם אנשים ולהקים קהילה ולעשות מוצרים וללכת להרצות וללכת לנטוורקינג, אני שם כסף, נגיד שיש לי כסף, ויאללה. אבל זה לא עובד, זה נדיר מאוד שזה מספיק, בדרך כלל צריך דברים תומכים, ותעשו גם עבודת רגליים, תעשו נטוורקינג, תיזכרו במי שאתם מכירים, אם זה מוצר פיזי אזורי, דברו עם הגני ילדים, בתי ספר, אימהות בגן משחקים, בסופר, במכולת אצל הספר, אם זה משהו אינטרנטי תצטרפו לקבוצות פייסבוק, תתחילו לדבר שם, לא למכור, שיכירו אתכם כאוטוריטה, תקימו אולי רשימת תפוצה שלכם, תקימו אולי קבוצת פייסבוק, ערוץ יוטיוב, כל אחד שימצא את הערוצים שלו, אין פה איזה משהו שהוא נכון גנרי לכולם, ותיזהרו מכל המנטרות שמנסים להגיד זה מה שצריך לעשות, אין, כל אחד צריך לעשות מה שמתאים לו, גם מבחינת האופי, גם מבחינת העסק, גם מבחינת תקציב, גם מבחינת זמן, אבל השאלה איך אני אגיע ללקוחות, אי אפשר לברוח ממנה, זאת שאלה קריטית, כי בסוף אם לא יהיו לקוחות, אז כל מה שדיברתי עד עכשיו לא רלוונטי ולא מעניין.
אז אני שוב רוצה לחזור על שש הנקודות שחשובות לדעתי בתוכנית העבודה, ועוד פעם, יש נקודות נוספות, אבל זה המאקרו של המאקרו.
אחד, החלטה אישית האם אני עובד בזה עכשיו, עוזב הכול וזה מאה אחוז מהזמן שלי, או שאני מקצה לזה רק חלקי משרה.
להחליט בתוכנית העבודה, בתקציב, מהם יעדי המכירות שלי, לפרק את זה ללוחות זמנים ולתקציב, כמה הוצאות יש לי חד פעמיות, מה ההוצאות השותפות, מה תחזית ההכנסות לכל מוצר ולעשות רשימת סט המוצרים והשירותים שאני אציע אותם ולתמחר כל אחד מהם, יכול להיות שאתם תגלו במהלך התמחיר שחלק מהמוצרים אתם נורא אוהבים, אבל בסוף הם משאירים שולי רווח מאוד מאוד קטנים.
בעתיד, בעתיד, בעתיד, כשתהיו בעלי עסקים גדולים יותר ומצליחים יותר, אז אני אגיד לכם מה פסגת החלומות של כל עסק מתחיל, פסגת החלומות זה לפטר לקוח, זה לראות פתאום שיש איזה לקוח שהוא מבלבל את המוח, לא משלם הרבה, ואותו, אתם מחזירים לו את הכסף, אומרים לו תודה רבה, או שבא מישהו כמותו ואתם אומרים לא, אני עמוס, אני לא רוצה, אני לא מדבר על דברים שלפי החוק אתה חייב למכור, חנות פיזית, אני מדבר על יותר מוצרי שירותים, או שאתה דופק איזה מחיר שגם אם הוא יסכים, זה יהיה כדאי לכם, אז זה פסגת החלומות, ושמישהו אומר לי שהוא פיטר לקוח אני אומר יש, עשה צמיחת מיינדסט מטורפת, כי בהתחלה אתה רודף אחרי כל לקוח כי אתה רוצה להצליח, אבל יש, יכול להיות שהם פשוט צרה צרורה ואתם לא רוצים אותם בעסק, אתם רוצים להתמקד באווירה טובה, בנעימות, בהצלחה, ולא בכאלה שמחפשים לריב.
אז אנחנו צריכים תכנית עבודה, ואנחנו צריכים לדעת תוך כמה זמן אנחנו נתחיל להרוויח, אנחנו צריכים לדעת לפי תכנית העבודה מה השיא שלילי של תזרים מזומנים שיהיה לי, ואז אני צריך מראש לראות מאיפה התקציב הזה אני מכין אותו, אני שם אותו בצד, אני לקוח הלוואה, עוד פעם, כל דרך היא טובה, ואז הכי חשוב איך אני מגיע ללקוחות, איזה דרכי שיווק, פרסום, איזה ערוצים, באיזה דרכים, באיזה שיטות, ועם מי אני יכול להיעזר – חברים, משפחה, קולגות, שיעזרו לי.
אז עברנו עכשיו את הסיבות להתחיל לעשות עסק, וכשהחלטנו שזה באמת מתאים לנו, אז תכנית עבודה ומה היא כוללת. מה שאני רוצה לעבור עכשיו זה כל מיני שאלות שאו מעסיקות בעלי עסקים קטנים, או שהתבקשתי לענות עליהן, לא נראה לי שאני אספיק לעשות את הכול, אז כבר אני מרגיש שאני אעשה עוד פרק שלי, סולו, על הנושא הזה של עסקים קטנים, כי זה חשוב לי, זה השליחות שלי, שאני שואל מה ה-why שלנו, זה ה-why שלי – לעזור לכל אחד שאני יכול, דרך מילים, כל דובר עברית באשר הוא בעולם, לשפר את מצבו הכלכלי, ואני אעשה עוד פרק לבד ואז אני גם אולי אתחיל לראיין אנשים שעשו את זה, עסקים קטנים, אז אם יש לכם עוד שאלות או דברים שתרצו שאני אענה עליהם, אז אני אחכה עם ההקלטה של הפרק המשך ואני אקבל משוב ואני אקליט.
אז טוב, נחזור לענייננו, עולה השאלה הרבה פעמים, כל נושא החוקים, הרבה מאוד אנשים חוששים ממס הכנסה, הם פתאום יתנפלו עלינו וייקחו לנו את כל המיסים ולא יישאר לנו כלום וזה לא שווה לנו וזה לא כדאי לנו, אז קודם כל תירגעו, הכול בסדר, הכול, אנחנו שומרי חוק, והלוואי שאני אשלם מיסים כי אני מרוויח הרבה, אני אחפש שיטות חוקיות לא לשלם יותר מידי, כי וורן באפט משלם 0.1% משכרו כשהמזכירה שלו משלמת 25% משכרה, כי, אז אנחנו ננסה לחפש דרכים חוקיות לשלם פחות, אבל זה בסדר, אבל חייבים להבין, מבחינה חוקית אתם חייבים להוציא קבלה או חשבונית על כל תקבול, כלומר גם מי שמוכר היום דברים ומקבל כסף ב-PayPal וחושב שזה PayPal אז זה לא נחשב, אז זה נחשב, המדינה רוצה לדעת. האם יבואו לחפש מי שמרוויח, מכניס 52 שקל בחודש ב-PayPal? אני לא יודע, אבל אני אומר החוק אומר אנחנו חייבים להוציא קבלה או חשבונית על כל תקבול, כי שלטונות מס הכנסה רוצים לדעת מה קורה איתנו.
מה זה קבלה ומה זה חשבונית? קבלה מוציא עוסק פטור, חשבונית מוציא עוסק מורשה, אני לא מדבר על חברות בע"מ שזה כבר עסקים יותר גדולים, עוסק פטור פטור ממה? אז שתדעו, הוא פטור ממע"מ, הוא לא פטור לא מביטוח לאומי ולא ממס הכנסה, וכיום, נכון ליוני 2021, המחזור השנתי שיכול להיות עוסק פטור זה עד כ-100 אלף שקל לשנה, יש מקצועות שאי אפשר, חייבים להיות עוסק מורשה, זה כולל מע"מ. בפרק 3 בפודקאסט ראיינתי את רואה חשבון גיל עוז, חבר וקולגה, ודיברנו הרבה מאוד על כל ההיבטים הטכניים של רשויות המס, אז תעשו לעצמכם טובה, מי שרוצה להקים עסק וזה חשוב לו, לא בגלל רשויות ושלטונות החוק תעצרו בעדכם, זה ממש לא מסובך ואפשר להגיש דוחות לבד, עוסק פטור מגיש דוח פעם בשנה, עוסק מורשה מגיש פעם בחודשיים, אפשר לעשות לבד, אפשר להיעזר ברואה חשבון או גורמים מקצועיים כאלה ואחרים, לא כזה מסובך, ואם זה מה שיעצור אתכם מלהגשים חלום, אז כנראה שהחלום הוא לא מספיק חלום.
מה שעוד חשוב להבין, בזמן שאתם יוצאים החוצה, כלומר הקמתם עסק, לא משנה איזה סוג, ואתם עכשיו בחוץ, כלומר כל העולם יודע מה אתם עושים, אולי העליתם סרטון לפייסבוק, ליוטיוב, לפייסבוק לייב, אולי התחלתם לפרסם ממומן, אולי הבן דוד של השכן ראה פרסום שלכם, כשאתם יוצאים עם העסק החוצה, אתם חשופים – אתם חשופים לביקורת מצד מתחרים, מצד לקוחות מאוכזבים, והרבה קשקשנים שסתם אוהבים לכתוב דברים בלי שהם מבינים, ואתם מצד שני גם חשופים למשובים החיוביים, אבל צריך להתחיל לפתח עור, ב-ע', של פיל, או פילפילון, כלומר לפעמים יהיו גם דברים לא נעימים, בהתחלה זה משקע שנשאר איתכם 3 ימים, אחרי זה זה משקע שנשאר יומיים, אחרי זה זה עובר אחרי 6 שעות, והמצטיינים זה עובר להם אחרי רבע שעה, אבל זה תהליך, תזכרו ותדעו זה תהליך, יגידו לנו 100 אנשים שאנחנו יפים, מוכשרים, הם אוהבים את המוצר שלנו, ואחד יגיד אה, זה לא שווה כלום, כמובן המיינדסט שלנו, תודעת האדם תלך על הרע ולא על הטוב ונשים לב לאחד הזה שלא היה מרוצה ולא ל-100 שהיללו ושיבחו. תהליך, צריכים לעבוד על עצמנו, צריך לזכור את זה שהכול בסדר, כל עוד זה לא בית חולים וטיפול נמרץ ומישהו הלך לעולמו, אז הכי גרוע מחזירים לו את הכסף ואומרים לו תודה רבה, תהיה בריא ולהתראות, לפעמים זה עדיף מאשר להתחיל לריב ותסכולים ומועקות ולא לישון טוב בלילה בשביל זה, באנו לעולם ליהנות, באנו להצליח, קורה, לא כולם יאהבו אותנו.
דבר שני שחשוב לי להדגיש בנושא החשיפה ולצאת לעסק והשיווק שלו, אני רואה הרבה מאוד לקוחות שמתחילים עסק ואני אמר להם יאללה, אני מחכה לראות את הסרטון יוטיוב הראשון שלכם או את הפוסט הראשון שלכם בפייסבוק או מה זה, אין לכם אפילו, יש לכם 28 חברים או 200 חברים, אתם צריכים שיהיה לכם 4,000, 5,000 חברים בפייסבוק, להתחיל שיכירו אתכם, אומרים לי לא, אנחנו מתביישים, לא נעים לנו, אז אין דבר כזה, אתם עכשיו תצאו בדרך שלכם, בהתחלה תכתבו פוסטים, בהתחלה תעלו, אל תקימו קבוצה ישר, תעלו בקבוצות אחרות מקצועיות, תעשו אחרי זה תמונות, לא לייב, אחרי זה תעשו לייב קטן, ואחרי זה תעשו סרטון קטן, לא חשוב מה, תעשו את זה בקצב שלכם, בתוכנית עבודה שלכם, אבל שיהיה כתוב שאתם צריכים ללמוד להיחשף, ומי שעושה רשימות תפוצה, לתת ערך, לדוור, לא אומר עכשיו כל יום, יש כאלה שטוחנים כל יום, כל יומיים, זה באמת משגע את השכל, אבל ללמוד את העולם התוכן הזה, ואחת לתקופה שמתאימה למוצר שלכם, כי כל מוצר זה אחרת, גם יש תקופות השקה וזה עולם שלם השיווק הדיגיטלי, אבל תתחילו לשלוח מסרים.
אני יכול להגיד לכם, כשאני התחלתי ב-2013 לדעתי, 12', 13', לעשות רשימות תפוצה, היה לי תקופות ארוכות שלא הייתי כמעט שולח מידע, למה? כי כל משלוח שאתם שולחים דיוור זה נקרא, יש כאלה שמסירים את עצמם, עכשיו הייתי לוקח את זה אישית, מה, אני מתכוון לטוב ו-3 אנשים בחרו להסיר את עצמם, אז מה, אז אני מציק להם? מה, אני לא בסדר? לקח לי תהליך ארוך עם עצמי להבין שבעצם טוב שהם הורידו את עצמם, כי אני רוצה שיהיו אנשים שרוצים לשמוע את דבריי, ירצו לקנות מוצר ממני, או לא, זה כרגע פחות חשוב, כמובן שאני מעדיף שכן, אבל זה לא האישיו ב-day one, ב-day one אני רוצה שיתחילו להכיר אותי, אני רוצה שישמעו עליי, ולכן אני צריך לתת לאנשים את ההזדמנות הזאת, אז לא לפחד מתגובות שליליות, לא לפחד אם יש לכם רשימת תפוצה שאנשים יסירו את עצמם, זה חלק מהתהליך, לפעמים אם רואים שיש איזה פוסט אחד שהסירו את עצמם הרבה אנשים, צריך להבין מה קרה שמה, מה לא היה מדויק, אבל בגדול, בגדול, בגדול, אתם צריכים להתחיל לצאת החוצה, אתם חשופים, אתם רוצים להיות חשופים, אתם רוצים שישמעו אתכם.
שאלה שמאוד חוזרת על עצמה, האם חייבים אתר אינטרנט, ואם כן, האם להקים לבד ב-wix או לתת למישהו שייעצב לנו וזה יעלה כך וכך וכך אלפי, עשרות שקלים. אז גם כאן לצער המאזינים שזאת שאלה שנוגעת לשאלה שהם שואלים את עצמם, אין תשובה חד משמעית נכון או לא נכון, מאוד מאוד תלוי בתחום – יש תחומים שבלי אתר אן לך סיכוי שיקנו ממך או ישמעו ממך, יש כאלה שאם הם מוכרים שירותי ייעוץ לחברות גדולות למשל, הסבירות שהחברה תגיע ותסתכל באתר שלך נמוכה, כי זה בסוף מפה לאוזן, האם חנות מקומית שהמוצר שלה הוא לא יכול להגיע לכל הארץ או לכל העולם חייבת שתהיה לה אתר? לא בטוח, אבל אולי אפליקציית הזמנות זה כן, היום יש המון המון גופים שמייצרים אפליקציות, הדור הצעיר מה שנקרא, הרבה מאוד משתמש באפליקציות, זאת אומרת אתר זה תמיד טוב שיש, אבל בסדרי עדיפויות של עסק קטן, שיש לכם תקציב מוגבל, יש לכם גם זמן מוגבל, כי להקים אתר זה גם, גדול, לא אתר של דף מה שנקרא, זה לדייק את החזון ולהכין תכנים ולהכין בלוג ולהכין חומרים ולהכין דפי נחיתה וסליקה ו-, ו-, ו-, זה זמן, אז יש עסקים שחייבים את זה ביום הראשון, יש כאלה שלא בוער כלום, אז תסתכלו גם מה הקולגות שלכם ומה המתחרים עושים, ובכל תחום תוכלו לראות מה נכון לכם.
נושא שמעסיק ועוצר עסקים קטנים ומתחילים רבים, זה הרצון להיות מושלם, הרצון להיות פרפקציוניסט, אנחנו אנשים טובים, אנחנו רוצים לעזור לאנשים, ואז אני חייב שהכול יצא טוב ומושלם, ואין דבר כזה, אין לכם זמן, אתם עסק קטן, אולי עם אחד, שניים, שלושה עובדים, אולי חצי משרה, אתם לא יכולים להיות מושלמים, אז אולי העיצוב של התמונה בתוך הפוסט הוא לא מושלם, אז מה? תעשו הגהה טובה, תראו שהטקסט נכון, תראו שהמסר נכון, צאו לדרך, אם זה בלוגריסטים, אם זה הצעת המחיר שאתם עובדים עליה כבר 3 ימים ובודקים שלא שכחתם שום אות, שום תו, יאללה, צאו לדרך, אם יש תקלה באסה, אבל תתקנו את זה לפעם הבאה, זאת אומרת אתם כעצמאים חייבים, חייבים, חייבים לשחרר, להתקדם קדימה ולא להיעצר ולרצות להיות תמיד תמיד מושלמים, זה לא יעבוד, אי אפשר, אז מספיק ש-80-90% יהיה טוב, כל השאר או שהוא לא חשוב, או שהוא כבר מסתדר לבד. אז נקודה אחרונה שאני רוצה להתייחס אליה היום היא להכין כסף ברזרבה.
אנחנו פודקאסט של כסף והשקעות, ונעשה תכנית עבודה הכי מקסימה והכי יפה, ויכול להיות שמשהו ישתבש, אז לוודא קודם כל שהתא המשפחתי יש לו את הכסף לשוטף שלו אם משהו ישתבש, תעשו תכנית עבודה שאפתנית מה שאני קורא, אבל ריאלית, אם מישהו היום מתחיל את העסק ויגיד לי שבחודש הבא הוא ירוויח 450 אלף שקל, והוא לא מוכר מכוניות ב-200 אלף שקל, אלא מוכר מוצר שמחיר המכירה שלו הממוצע הוא 70 שקל, כנראה שזאת תכנית שאפתנית, אבל לא ריאלית, אז תעשו תכנית עבודה שאפתנית ריאלית, אבל תיקחו בחשבון שמשהו עלול להשתבש, אז ככה תוכלו להכין לעצמכם מספיק כסף.
אז כרגיל גם אני אסיים את הפרק שלי הראשון בתחום מתוך שניים, בשלושה טיפים פרקטיים לחיים.
אחד, כבר דיברתי עליו, אבל חשוב לי, כשאתם מתחילים להקים עסק, אל תתחרו על מחיר, תמיד, תמיד, תמיד, אבל תמיד יהיה מישהו שיציע עוד פחות, ואתם לא רוצים להיות במשחק הזה שאתם כל הזמן מורידים מחירים, כי בסוף לא תצליחו להעלות ובסוף לא תרוויחו כסף ותתייאשו.
דבר שני, מאוד חשוב לדעתי, אני מנסה להקפיד עליו שנים רבות, לא תמיד מצליח אבל די, גם כשהייתי שכיר, כל יום תעשו לפחות דבר אחד לטובת העסק שיקדם אותו קדימה, אני לא מדבר על דברים שוטפים, משהו אחד קדימה – להקשיב לפודקאסט, לכתוב תכנית עבודה, לדבר עם קולגה, ללכת לבנק, לדבר עם רואה חשבון, לתת הצעת מחיר, לשפצר משהו במוצרים שלכם, כל אחד מה שהוא יכול לעשות, אבל אם כל יום נעשה דבר אחד לטובת קידום העסק, ואנחנו לא עובדים לצורך העניין שישי-שבת, אז 22 דברים בחודש שנעשה, אחרי חצי שנה עשינו 132 פעולות לקידום העסק, לא יכול להיות שלפחות 10% מהם לא יתפסו, כלומר לפחות 13 פעולות לקידום העסק הצליחו לנו, ככה נתקדם וככה כעצמאים שלפעמים הולכים לישון בלילה ואומרים אוף, נגמר עוד יום, לא הספקתי כלום, הספקתם, עשיתם, כי לפחות פעולה אחת לעתיד העסק עשיתם היום.
ודבר אחרון שהוא מאוד חשוב, אני כמובן תמיד נהנה לחבר את עולם הרוח ועולם הכסף, זה תאזנו, תאזנו בין העסק, בין המשפחה, למי יש ילדים עם הילדים, לתחביבים, כלומר לעצמכם, ללא איזון לא תצליחו לאורך זמן לשרוד, תיקחו את הזמן עם המשפחה, תיקחו את הזמן לעצמכם, תיקחו את הזמן לעסק, ואז תוכלו להיות שחקני טווח ארוך, מרתון, מי שמתמקד רק בעסק לתקופות מאוד ארוכות, אני לא מדבר על שבוע-שבועיים, אני מדבר על חודשים ושנים, בסוף הוא נשחק, בסוף המשפחה נפגעת ולא עשינו בזה שום דבר, אנחנו בסוף רוצים ליהנות.
יש לי עוד המון מה לדבר, אז כמו שאמרתי אני אעשה על זה עוד פרק, אני אשמח לקבל משוב או בקבוצת פייסבוק של כסף והשקעות או במייל אליי, מה תירצו שאני ארחיב בפרק הבא בנושא עסקים קטנים, ותודה שהייתם איתנו היום, ספרו לחברים, למשפחה, על הפודקאסט, אני רוצה שכמה שיותר אנשים ישמעו אותו, אני רוצה לגדול, לא לשכוח לבקר בערוץ יוטיוב שלי ונשתמע בפרק הבא, תודה רבה.