עמית עשת מארח את נאור נרקיס פודקאסט כסף והשקעות

תוכלו להאזין לפודקאסט גם בשרותים הבאים

אייטיונס
ספוטיפיי
יוטיוב
RSS

הפודקאסט כסף והשקעות עם עמית עשת

52. נאור נרקיס – קהילות ככלי למנוע של הכנסות

לידיעה , בהמשך הדף יש תמלול מלא של השיחה שעמית עשה עם נאור.

נאור עוזר לאנשים ולארגונים לבנות קהילות דיגיטליות ולייצר מהן כסף.
הוא מתפקד כעובד יחיד בחברה בע"מ ומעסיק קבלני משנה לפי הצורך.
יש לו ערוץ יוטיוב משובח, קהילת פייסבוק מעניינת ובקיצור
הוא walk the talk בעולם התוכן.
את כל זה נאור עושה בגיל 31 בלבד, עם נסיון עסקי ותובנות אליהן אנשים רבים לא יגיעו גם בגיל 90.

כיום, יש המון מידע בחינם, אז על מה ולמה אנשים יהיו מוכנים לשלם כסף?
בנוסף, יש ריבוי ערוצים ופלטפורמות שכולנו הולכים בהן לאיבוד:
טוויטר, יוטיוב, פייסבוק, אינסטגרם, טיק טוק, רשימות דיוור ועוד – איפה להיות?
נאור יעיל מאד בניהול הזמן שלו, ולכן מנהל את עצמו והעסק כמו אימפריה, ומצליח לייצר מהתוכן כסף.
זהו פרק שמתאים לכל מי שרוצה להיות עצמאי, או שכבר עצמאי, ומרגיש שהוא לא ממוקד ורוצה ללמוד
איך להגיע ללקוחות, איך לנהל את הזמן שלו ביעילות ואיך להנות ממה שעושים.

בין הנושאים עליהם דיברנו:

• איך המשפחה קיבלה את הרעיון לפתוח עסק עצמאי
• מה זה תוכן?
• מה זה לייפסטייל ביזנס
• שיטת ניהול העסק והשאיפה לסקלביליות
• איך מקימים קהילה ובכמה פלטפורמות צריך להיות
• איך עושים מזה כסף
• איך מניעים קהילה
• מועדון חברים כפלטפורמה אדירה להכנסות קבועות
• 3 טיפים פרקטיים לחיים

רוצים ללמוד מנאור להקים קהילה או להצטרף למאגר כותבי התוכן?

לחצו כאן קישור ישיר לנאור

הקורס שהוזכר בפרק,
"לחשוב עשיר להיות עשיר – המסלול שלך לעצמאות כלכלית"
לפרטים והרשמה יש ללחוץ כאן

קהילת כסף והשקעות בפייסבוק: https://bit.ly/3GGBT2c

ערוץ היוטיוב של עמית בו סרטונים רבים בעולם הכסף וההשקעות: https://bit.ly/2Kt99Ci

*** כל הנאמר בפרק הוא למטרות לימודיות בלבד ואינו מהווה המלצות השקעה. כל השוקל להשקיע חייב להתייעץ עם יועץ מוסמך. אינני יועץ השקעות או יועץ פנסיוני מוסמך והפרק נועד להסבר בלבד.

תמלול הפרק:

עמית:            שלום לכולם, זה עמית, ברוכים הבאים לפרק 52, הפעם עם נאור נרקיס, שלום נאור.

נאור:             אהלן, מה נשמע?

עמית:            אני מעולה, אז מי שלא מכיר עדיין את נאור, אז נאור הוא עוזר לאנשים ולארגונים לייצר קהילות דיגיטליות ולהרוויח מהן כסף, ורגע לפני שאנחנו מתחילים אני רוצה עוד פעם להגיד תודה לכל המאזינים הרבים שאני רואה לפי ההאזנות שגדלות שאתם מספרים לחברים וזה מעולה ותודה ותמשיכו. אז נאור, אני רוצה לקפוץ ישר לשאלה שמסקרנת אותי, אתה אחרי, היית קצת בצבא קבע ואז ישר יצאת ופתחת חברה, איך בא לך הרעיון, איך לא חששת, כי אני רוצה תמיד שאנשים ישמעו ויקבלו השראה. מי שלא יודע, נאור בן 31, אז ספר לנו איך התחלת.

נאור:             רוב האנשים משתחררים מהצבא בגיל 21-22, אני השתחררתי בערך בגיל 24 כי הייתי קצין באמ"ן, ולא מיד מיד פתחתי חברה, אלא בעיקר לקחתי את התיק שלי, את הדרכון האירופאי שלי ועברתי לגור באירופה, התחלתי בצרפת ואח"כ עברתי לגרמניה, ובתקופה הזאת בעיקר בזבזתי את הכסף שהייתי בו בקבע ולא עבדתי כמעט בכלל, עבדתי בכל דבר זמני שהיה אפשר למצוא אבל לא במשהו מסודר, ומשהו שקרה לי כשהייתי בגרמניה, זה היה הסיפור הזה עם המילקי, שפשוט פתחתי איזושהי קבוצה בפייסבוק, שגדלה בצורה אקספוננציאלית, מילה שאגב כולם עכשיו יודעים מה היא אומרת, גדלה מאוד מאוד מהר, וזה תואר בישראל בתור מחאת המילקי, ומשם נסללה הדרך שלי להתחיל משהו משלי, שאח"כ המשיך בארץ, בתחום התוכן, אבל זה לא קרה מיד, עברתי גם איזושהי שנה כזאת שזה היה בין לבין, אבל אני חושב שהתשובה האמיתית שלי למה לא באמת יכולתי להיות שכיר זה שאני לא בכלל מכיר את זה בתור אופציה שנמצאת on the table, כאילו זה לא נראה לי משהו שהוא הגיוני מבחינתי לעשות, אני תמיד בתור ילד קינאתי ב-, שהייתי בבי"ס וראיתי שיש אנשים שהם בחוץ, מחוץ לגדרות, והם עושים מה שהם רוצים, אז נורא קינאתי בהם, והיום אני מרגיש שאני בנאדם שעושה מה שאני רוצה, אבל אני חושב אורך חיים של להיות בעבודה שכירה, כמו שנגיד כשהייתי בצבא, זה לא היה נראה לי משהו שמתאים לי בכלל, למרות שאני חושב שהיום זה משתנה, במיוחד בתקופה שאנחנו חיים בה, שאף אחד כבר לא עובד 9 to 5 בתוך המשרד יותר כמו בעבר.

עמית:            אז מעולה, אז עוד רק משהו אחד למאזינים, אנחנו מקליטים את הפרק בסוף 2020, אני לא יודע מתי תקשיבו לו, זה אמצע-סוף גל שני של קורונה, ולכן אנחנו עושים את זה בזום, אז אם מידי פעם יש קצת תנועות, תנודות voice, זה לא אנחנו, זה האינטרנט. נאור, אתה גדלת בבית של שכירים או של עצמאים? כאילו אני רוצה להבין האם היה לך מודל בבית, או שזה שהיית בביה"ס וראית אנשים בחוץ, זה היה המודל שלך.

נאור:             אבא שלי נהג מונית, הייתה לו תקופה, כשהייתי צעיר, הייתה תקופה שהייתה לו מסעדה בתל אביב, מסעדה שלא הצליחה, והוא בעצם נאלץ לסגור אותה ובהפסדים, וגם היום הוא נהג מונית ב"גט", ואימא שלי היא עובדת כעוזרת אישית של איזשהו מנכ"ל של חברה, היא גם שכירה, אז זה כאילו בעצם הרקע של ההורים שלי, לא לימדו אותי להיות עצמאי או לא דיברו על זה בשום צורה, בוא נגיד שמתי שעזבתי את הצבא בקבע, אז אימא שלי חשבה שאני משוגע שאני עוזב את הצבא ואת המשכורת הקבועה, ואני כזה אמרתי מה? את צוחקת, אני לא יודע מה אני אעשה בעתיד, אבל עצם זה שהמשכורת קבועה זה הדבר מסוכן, כי אני לא יכול לגדול פי שניים בשנה הבאה, למרות זאת אם אני אהיה עצמאי אני כן יכול, אז…

עמית:            יופי, אני נורא שמח שאתה אומר את זה, כי באמת בפודקאסט הזה אני מנסה לתת גם השראה לאנשים להתגבר על הפחד, אני גם, אני הייתי שכיר המון שנים, וכשיצאתי בגיל מבוגר יחסית לעצמאות זה היה מאוד מפחיד, היום זה הרבה פחות. אז בוא נעבור לעולם שלך, העסק שלך נקרא "תוכניסט", בוא תסביר לנו מה זה בשבילך תוכן, מה זה תוכן?

נאור:             בשבילי זה בא ממקום די בסיסי, אני לא יודע מה ההגדרות של אחרים, אני חושב ש-,

עמית:            שלך, רק שלך מעניין.

נאור:             כן, ההגדרה שלי זה לגרום לאנשים להגיע אליך. יש לי בעצם מעין שיטה כזאת שאני אומר לעצמי אני אעשה כל מאמץ אפשרי כדי שאנשים יפנו אליי ושאני לא אפנה אליהם, מבחינה עסקית, כלומר היום נגיד יש לי הרבה חברות שהן תאגידים באמת הכי גדולים בישראל, כמו למשל בנק הפועלים. אני תמיד אעשה כל מאמץ כדי שהלקוח יפנה אליי, לעומת שאני אפנה אליו. עכשיו בפרסום אתה פונה אל בנאדם, אתה פונה אליו בצורה אגרסיבית יותר או אגרסיבית פחות, וגורם לו ללחוץ על כפתור ואז הוא ממלא את הפרטים והוא יוצר איתך קשר, אבל בתוכן, זה הדרך שלך לספר ולהעביר איזשהו מסר, ואז הם פונים אליך, והיכולת שלך לגבות מחירים גבוהים היא הרבה יותר גדולה שמישהו פונה אליך, מאשר שאתה פנית אליו – כשמישהו פונה אליך כבר הוא עשה לך תהליך של שכנוע, ותוכן זאת הדרך הכי אפקטיבית שאני מצאתי, כדי להביא אותי למצב העסקי שאנשים פונים אליי, כשאני מייצר כמויות גדולות של תוכן, אז אנשים פשוט עושים את זה בעצמם, אתה לא צריך להסביר להם או לומר להם, הם פשוט עושים את זה ואתה לא צריך לפרסם בשביל זה, אז בצורה הכי אינסטרומנטלית של איך אני משתמש בתוכן ומה זה תוכן, זאת השיטה הכי יעילה בשבילי להביא אנשים לנקודת משא ומתן שאני רוצה אותם. אני יודע שחשבתם שאולי אני אדבר על נטפליקס, אבל לא, זה בשבילי תוכן.

עמית:            לא, זה הגדרה נורא יפה, אני נורא, כבר אני מתחיל לחשוב על ההגדרה שלך, אבל עוד שאלה על תוכן, כשאני התכוונתי למשהו אחר טיפה, אבל אתה נתת לי פה איזה זווית ראייה מאוד מעניינת, האם בשבילך תוכן זה סרטון, זה לכתוב, זה לצלם, זה, מה עוד יש, לא יודע, האם יש סוגי תוכן או כל סוג תוכן בעצם, כשזה סרטון, כתבה, מאמר, הרצאה וכו', משרת את מה שאתה אמרת שבשבילך זה תוכן.

נאור:             מי שעוקב אחריי בנכסים הדיגיטליים שלי, רואה שאני ממש walking the talk, זה אומר שאני פעיל בכמה מקומות שונים, אבל לא בכולם, אני חושב שהיום בעצם כל בנאדם שהוא מנהל קהילה או מנהל עסק, צריך להיות פעיל ולייצר תוכן בכמה חזיתות, אבל זה לא אותו התוכן בדיוק. ביוטיוב למשל, הסרטונים שהם טיפה יותר ארוכים ומסבירים ומשתפים, הם על דברים שיותר עובדים שם, והם גם אלה שיתרמו לאינדוקס שלך בגוגל, לעומת זאת קהילת פייסבוק היא לפעמים המקום שיותר מתאים בו לערוך דיונים ושאלות ולהתייעץ עם אחרים ולאו דווקא להיות הבנאדם שיודע הכול, אלא להיות הבנאדם ששואל ולומד מאחרים, וב-news letter זה מקום שאתה יכול לחשוף בו לתכנים חדשים והזדמנויות. אני פעיל היום במספר פלטפורמות, אבל לא בכולן, למשל באינסטגרם החלטתי שעבור העסק שלי אין שום יתרון או לא יתרון שאני מצאתי להיות בו באינסטגרם, אז אם תיכנסו לאינסטגרם שלי תראו שכתוב שם היי, אני בטח, אם תיכנסו לאינסטגרם שלי, מה שתראו שם זה הודעה שהשארתי, "היי, בטח ציפיתם שיהיה כאן פרופיל ממש מושקע, אבל אין לי זמן להשקיע כאן. אתם מוזמנים או לאתר שלי או ליוטיוב או לקהילת הפייסבוק". אני חושב שכל כלי צריך לשרת אסטרטגיה לתוכן שלכם, סליחה, אני אחזור על המשפט הזה שוב, כל כלי צריך לשרת את אסטרטגיית התוכן שלכם, אבל בסופו של דבר אתם לא יכולים להשקיע ב-200 נכסים דיגיטליים, יש לכם זמן מוגבל, ולדעתי גם בנאדם שאני רואה שהוא אובר פעיל, ביותר מידי מקומות, אני מניח שהוא לא עושה כלום, כי זה הרבה השקעה.

עמית:            יופי, נתת לי עידוד למה אני לא באינסטגרם ולמה אני לא בלינקדאין וכו', כי אני באמת אישית לא מספיק,

נאור:             הלינקדאין דווקא אתה כן צריך להיות, אז רק לאינסטגרם תקבל חיזוק.

עמית:            (צוחק) אבל למשל הפודקאסט בשבילי זה ערוץ תוכן שאני גם אוהב אותו והוא גם באמת מגיע לרבים, אז חצי נחמה שאני לא בלינקדאין.

נאור:             הוא לא רק מגיע לרבים, גם אני לא מכיר עוד מדיום שאנשים נמצאים חצי שעה או 40 דקות, מאזינים לאותו דבר, זה מדיום מאוד חזק הפודקאסט. גם אני מבטיח לך שהפרק ה-150 שלך יהיה הרבה יותר נשמע מהפרק ה-50 שלך, כי את רוב הפודקאסטים הטובים אתה מגלה אותם כבר כשהם בפרקים מתקדמים, לא ברגע הראשון כשהם יוצאים, ויש לזה המון חשיבות גם לראות מה עשית פתאום אחורה, יגלו אותך גם בהמשך.

עמית:            כן, כן, אני רואה שיש האזנה, אתה ואני עכשיו פרק 52, ואני רואה כל יום האזנות גם לפרק 1, ו-2 ו-3 וכו'. אז השאלה לגבי התוכן, אני לפעמים גם עושה מנטורינג לבעלי עסקים קטנים, ונורא מפחיד אותם כשאני אומר להם תעשו יוטיוב ואפילו בואו תתחילו שישמעו אתכם, אם אתם לא רוצים שיראו אתכם, ויש איזשהו פיק ברכיים לרבים, ואני חושב ש-,

נאור:             תודה לאל, אני כל כך שמח שיש להם פיק ברכיים, ישראלים פשוט עצלנים, הרוב המכריע לא ישקיע ביוטיוב, ובשבילי ובשביל הלקוחות שלי זה יתרון אדיר, כי מספיק שמשקיעים אפילו קצת ביוטיוב, זה משפר את ה-SEO ואת הדירוג בגוגל בצורה כל כך משמעותית, שאני שמח שרוב האנשים מתעצלים לעשות את זה, בגלל החסם הזה של 10 דקות לצלם וקצת לעמוד מול המצלמה, מושלם, תמשיכו לשבת במקום ולא לעשות, ולתת לאנשים שכן עובדים לעשות את זה.

עמית:            (צוחק) ותוכן כתיבה? אתה חושב שכל אחד יכול לכתוב את ה"אני מאמין" שלו? או שכדאי לקחת מישהו חיצוני שיעזור לכתוב?

נאור:             וואי, זאת שאלה מאוד מורכבת. אם אתם בעלים של סטרטאפ, לא הייתי מצפה מכם שתכתבו את כל החומרים השיווקיים של הסטרטאפ ואת האתר, למרות שיכול להיות שאילון מאסק יודע הכי טוב לספר את הסיפור של טסלה, הוא כנראה לא כותב אותו, אבל אם אתם בנאדם שיש לו בעצם סוג של עסק שמבוסס על עצמו, שהוא one man show, אני הייתי מעודד אתכם כן לכתוב דברים בעצמכם ולשתף בעצמכם, אני רוצה לשתף אתכם אפילו שהמאמן כושר שלי הוא מדהים והוא גם איש תוכן, כי הוא כל הזמן צריך לייצר תוכן והוא דיסלקט, וכמעט כל משפט שהוא כותב הוא עם שגיאת כתיב, נגיד שהוא כותב לי לעשות שכיבות סמיכה יהלום, הוא כותב יהלום עם ע', אוקיי? ויש לו מלא שגיאות כתיב, והוא אמר לי נאור תקשיב, כאילו התחלתי גם לעזור לו עם הקבוצה שלו והקהילה שלו, אמר לי אני מתבייש לכתוב ככה, אני לא כותב יפה ואז אני אביא מישהי חיצונית ואז אני לא עושה את זה, אז אמרתי לו מה פתאום, מה פתאום, תכתוב פוסט בקהילה שלך לכולם, "היי לכולם, אני מתנצל מראש, בקהילה, בכל פעם שאני אכתוב יהיו מלא שגיאות, הסיבה לזה היא שאני דיסלקט, אבל אני לא רוצה שזה יפריע לכם לקבל ממני תכנים מעולים על ספורט". ואמרתי לו עזוב, אנשים יקבלו את המגרעות שלך. אז גם אם אתם לא כותבים מושלם, יכול להיות שאתם מצטלמים טוב, אני לא אומר לכו למקום שאתם הכי גרועים בו ושימו את זה בפרונט, אני כן אומר לכו למקומות שאתם חזקים בהם ושם תייצרו תוכן, כי יכול להיות שאתם יותר טובים בכתיבה אבל פחות טובים בנושא של העמידה מול מצלמה, אחלה, תתמקדו במה שאתם טובים.

עמית:            זאת אומרת אתה מאוד בעד להיות אותנטי, זה אם אני מבין כמו מאמן הכושר, אתה אומר תהיה אותנטי, תהיה אתה, אל תנסה עכשיו להיות המושלם.

נאור:             אני בעד להיות פרקטי, אני בעד להיות פרקטי, כי אם, זה לא רק אותנטיות, זה פשוט לא יקרה, אם אתם כל פעם תצטרכו להביא מישהו אחר לכתוב כשאתם רוצים לומר איזה מסר, זה לא תהיה שום ספונטניות, לא יהיה שום משהו שאתם פתאום חשבתם עליו ואתם יוצאים איתו, וזה גם שריר, הולכים ולומדים את זה.

עמית:            יפה, יפה מאוד. אני אשמח ש-, בשחה שעשינו, שיחה מקדימה לפרק, סיפרת לי שיש לך מודל שאני חושב שהוא מאוד מעניין ואני רוצה ש-, אם תוכל לשתף, שאנשים ישמעו, איך אתה מנהל את הזמן בעסק שלך, או לצורך העניין קבלת ההחלטות איזה סוג לקוחות מתאימים לך או איזה לא, לאו דווקא ב-day1, אבל כעסק, כמחשבה לאותם אנשים שאולי מתלבטים עכשיו, איפה הם נמצאים בעסק או רוצים לפתוח עסק.

נאור:             אחלה, אז אני רוצה לומר כמה מילים על העסק שלי, כדי שאנשים יבינו מאיזו פוזיציה אני מדבר. אני חברה בע"מ, שיש בה רק שכיר אחד, שזה אני, והמטרה שלי היא לייצר מקסימום הכנסות, לעולם לא להביא עובדים, אני מקווה שאני לא אצטרך, הסיוט של החיים שלי שתהיה לי פה פינת קפה במשרד ושאנשים ידברו בה על נטפליקס ומה הם ראו אתמול, ואני רוצה לעשות את זה בשיעורי רווחיות כמה שיותר גבוהים, כלומר אני תמיד אמכור דברים שאי אפשר לגעת בהם פיזית, סבבה? כי אז זה לא מתיישב לי עם המודל העסקי. אז אני מדבר מהפוזיציה הזאת. אני בעצם מחלק את ההכנסות שלי לפי גרף כזה, שאני אנסה לצייר לכם אותו בדמיון, אם אתם ממש מקשיבים עכשיו טוב, אז אתם כנראה תצליחו. תנסו לדמיין גרף פשוט של שני צירים, בציר ה-X, שזה הציר האופקי, אני שם את הרווח, כלומר ככל שהולכים יותר ימינה בציר הזה, אז הרווחים יותר גבוהים, ובצד שמאל, בציר ה-Y שלנו, בציר האנכי, יש את הסקיילביליות, שזה מושג מתחום הסטרטאפים, סקיילבל זה בעצם היכולת לגדול בצורה אינסופית, למשל air b&b יש לה 1,500 עובדים, אבל היא יכולה להלין בלילה מיליונים של אנשים, למה? כי היא יכולה לגדול בצורה אינסופית, זאת אומרת כל מה שצריך לקרות זה שאתם תיכנסו לאתר שלהם ותיפתחו פרופיל והם לא יצטרכו להביא עוד 5,000 עובדים כדי להלין פי שניים אנשים מחר, העסק שלהם יכול לגדול בצורה סקיילבילית, או כמו שפייסבוק יכול לגדול ממיליארד אנשים ל-2 מיליארד אנשים, מבלי להגדיל במיליארד אנשים את כמות העובדים שלה, אלא רק בקצת, אז זה מושג שהוא מעולם הסטרטאפים, אז אני בודק על כל עסקה אם היא סקיילבילית. ועכשיו נוצר לנו בעצם גרף שיש בו ארבעה רבעים, ברבעון שהוא לא סקיילבילי, כאילו שהוא קצת סקיילבילי וקצת רווח, נמצאים פרילנסרים, זה אנשים שנותנים שרות, למשל פגישות ייעוץ אישיות או שהם מוכרים איזשהם תהליכים לבנאדם אחד, אין בזה הרבה רווח ואין בזה הרבה סקיילביליות, כי זה מוגבל בכמות השעות שלהם בשבוע, אז את כל הדברים האלה אני כבר לא עושה אותם. בצד ימין של הגרף, אם אתם עדיין מצליחים לזרום איתי, יש לנו דברים שהם עם הרבה רווח, אבל הם לא סקיילביליים, למשל לתת שירות לתאגיד, בנק הפועלים לקוחות שלי, כללית לקוחות שלי, אני יכול לתת להם שירות, אני מקבל על זה אחלה כסף, אבל אני לא יכול לתת את זה ל-200 ארגונים, גם כי אין 200 ארגונים בגודל הזה בישראל, וגם כי הם דורשים ממני תשומת לב מסוימת, אז לזה קראתי סופר-לנסר, שבעצם פרילנסר שבתיאור הקודם זה בנאדם שקצת נאבק על המקום שלו ואיפשהו צריך למצוא עבודה, סופר-לנסרים בד"כ אנשים יותר מנוסים שכבר מוצאים את הלקוחות בקלות, אבל הם לא יכולים לקבל אינסוף, אז זה משימות של סופר-לנסר, אותן אני כן עושה, אבל כדי לפתח את הרבעון של צד ימין למעלה, כלומר משהו שהוא גם הרבה רווח וגם סקיילביליות, לדוגמה, יש לי אתר מנויים לקהילה שלי, של התוכניסטים, שבאתר מנויים הזה כל אחד משלם 30 שקלים לחודש כדי שהוא יוכל לפנות לעבודות שעולות בקהילה, מבחינתי אני משקיע את הכסף שאני מקבל מתאגידים כדי להגדיל את האתר הזה, כי תכנית מנויים חודשים היא משהו שיכול לגדול עד אינסוף, מבלי להצריך עוד נאור, שזה אני, בעולם. כשאתם מייצרים תוכן, למשל ספר, הוא גם יכול לגדול בצורה אקספוננציאלית, למשל הספרים של יובל נוח הררי נמכרו בעשרות מיליוני עותקים, הוא לא צריך להמציא עוד יובל נוח ההרי כדי למכור עוד ספר, ולכן אני מתמקד במוצרים שהם סקיילביליים – קורס דיגיטלי הוא סקיילבילי, ספר הוא סקיילבילי, מנויים הם סקיילביליים, כל דבר שהוא בעצם יכול לגדול בצורה אקספוננציאלית מבלי להגדיל את כמות האנשים שלה, את הכמות שלכם בעולם, וגם פיתחתי שורה של שירותים שאני מייצא אותם ב-outsourcing שקשורים ליצירת תוכן, שהם גם סקיילביליים, כי אני בניתי מערכת עבודה מרחוק שמאפשרת לי לקלוט כמות אדירה של הזמנות מבלי להשתגע, ולדלוור אותן באיכות גבוהה, אז אני תמיד הולך כמה שיותר ימינה ולמעלה, ואם אתם תוהים מה נמצא בצד שמאל למעלה, שזה משהו שיש לו הרבה הרבה הרבה אנשים שהם מגיעים אליו, הוא סקיילבילי, אבל מעט מאוד רווח, זה תוכן, והתוכן הוא בעצם האמצעי שמניע את כל האחרים, כי אנשים רוכשים את כל הדברים שלי, שהם סקיילביליים, דרך זה שאני מייצר כל הזמן תוכן. אז מקווה שזה איכשהו היה ברור.

עמית:            לדעתי לא רק שזה היה ברור, זה היה ממצה, וכל אחד מכם, אם כבר יש לו בעל עסק או אם הוא שכיר ששוקל לפתוח עסק, תקשיבו לכמה דקות האלה, מה שנאור אמר לכם עכשיו בכמה דקות, לי לקח 5, 7 שנים כל עצמי עד שהבנתי את זה, אז קיבלתם פה תמצית העולם העסקי הדיגיטלי.

נאור:             אני גם רוצה להתייחס לעוד משהו שמאוד מרתק אותי בעסקים, אני בטוח שאם תראיין אותי, עמית, עוד 5 שנים, התשובה שלי ואיך שאני מסתכל על הדברים, זה יהיה קצת אחרת, אבל אני נורא מסתכל על הרווחיות של חברות ולא רק על מחזור ההכנסות, מסעדה או עסק שלא יודע, מוכר אה,

עמית:            מכוניות,

נאור:             באונליין, או מכוניות, הוא יכול להיות עם מחזורים ענקיים, אבל שיעורי הרווחיות יכולים להיות מאוד מאוד מאוד נמוכים, לפעמים אחוזים בודדים מהמחזור, והעסק שאני בונה הוא בעצם עסק שלא היה יכול להתקיים לפני 10 שנים, כי לא היה מספיק אוטומציות ואפשרויות לעשות מנויים ודברים כאלה, והסגנון עסק כמו של החברה שלי, הוא נדיר, כאילו זה, בסופו של דבר, אני יכול להכניס סכומים של כסף שכמעט כולם, לבד השותפה המהממת שלי, מדינת ישראל, הכול הולך אליי כמעט, אתה מבין? אז זה גם משהו שצריך להתייחס אליו.

עמית:            אני בהחלט מבין, כי אני באתי,

נאור:             לסוג העסק שבונים.

עמית:            אני באתי מעולם השכירות ומעולם התעשייה, ומה שאמרת, אם תיקחו סופר מרקטים, השופרסל, רמי לוי, ויקטורי וכל,

נאור:             2% רווח.

עמית:            2-3% אחוז רווח נקי בשנה טובה, על מיליארדים, ואנחנו פה, מה ש-, אני הוצאתי לא מזמן קורס ממש חדש שנקרא "צעירים ועשירים", דיגיטלי, מהמקום הזה בואו נעשה מכפלות וסקיילביליות ונעבוד פעם אחת קשה, ותרוויחו, ובאמת אני, כי אני מבוגר הרבה יותר, בדור, אני בן כמעט 60, 58, ולא היה פעם את האינטרנט, היום הוא מאפשר לכם המון המון דברים, תנצלו את זה. אז בוא נתקדם, אתה מאוד מאמין במושג הזה שנקרא life style business, אתה משתמש בו גם באתר שלך נמצא, גם בשיחות בינינו, תסביר לנו מה זה life style business שמייצר לנו אושר ועושר?

נאור:             life style business זה ליידי גאגא, זה דן אריאלי, זה אנשים שבעצם העסק שלהם הוא מה שהם הכי אוהבים לעשות אותו, אבל זה גם מייצר רווחים עצומים, כלומר אם אתם אוהבים מאוד, לא יודע, לאמן אנשים, אבל אתם טובעים בתוך ה-10 לקוחות שלכם ולא מרוויחים מזה די הרבה, אז זה לא כזה life style business מבחינתי, אני מדבר איתכם על אנשים שמתייחסים אל עצמם ממש כמו אל סטרטאפ, עכשיו מה מאפיין סטרטאפ? דיברנו על המילה סקיילביליות מקודם, זה בעצם היכולת לגדול אקספוננציאלית בהכנסות, מבלי להיות חברה כבדה מידי, הרי תזכרו, אינסטגרם נמכרה במיליארד דולר שהיו בה 11 עובדים או 13 עובדים, אם אני לא טועה, זה היה המספרים, אוקיי? בעתם היא ייצרה ערך אדיר בכמויות קטנות. עכשיו ליידי גאגא לצורך העניין, היא גם סטרטאפ, כי רק מההכנסות שלה בספוטיפיי, החודשיות, על התמלוגים שהיא מקבלת, והיא גם במקרה כתבה את השירים, אז היא מקבלת עוד יותר תמלוגים, היא ייצרה מודלים של הכנסות לחיים שלה בתור זמרת. או מישהו כמו דן אריאלי, הוא יוצר מודל, אני לא יודע אם הוא קורא לזה life style business, אבל יש לו life style business, מאחר והוא ייצר תכנים שכל הזמן הולכים ונקנים יותר, הוא גם לקח אקוויטי בכל מיני חברות בעקבות זה, ובעצם מה הוא עושה? הוא עושה את מה שמעניין אותו, שזה לנתח תהליכים של קבלת החלטות אצל אנשים, אז בעיני life style business זה עסק שמבוסס לחלוטין על מה שאתה אוהב לעשות, אבל לצד זאת גם בניתי לזה מודל אגרסיבי של הכנסות גבוהות, שגם הולך וגדל כל הזמן. אז זה, צריך גם אהבה קיצונית לנושא וגם למצוא לזה מודל עסקי. אני כל כך שמח על הדור שגדל היום, כי אני מסתכל על ילדים בני 21-22, הם הרבה יותר מודעים מאנשים שאני פוגש בגילי, לאיך לייצר לדברים מודלים עסקיים, וזה כיף לי לראות את זה שזה נכנס לשיח.

עמית:            גם לי, למרות שאני עוד דור מעל, תוסיף לך לרשימת דוגמאות את אופרה ווינפרי, כי היא בהחלט אחת שגם מינפה את עצמה.

נאור:             כן, אבל אגב, לא צריך ללכת גם למקרים הקיצוניים של ההצלחה, תסתכלו למשל גם על יוטיוברים ישראליים מאוד מצליחים שאתם מכירים אותם, כמו קארין גורן אפילו, של המתכונים, האמצעות התוכן שלה היא גם הביאה לעצמה צפיות מהיוטיוב, היא גם פתחה קורס דיגיטלי, גם יש לה תכניות, היא כן הצליחה לייצר על זה מודל עסקי, עכשיו כמובן שאם אני שם את זה על הסקאלה, אז ברור שליידי גאגא מרוויחה יותר מקארין גורן, אבל אני רואה יותר ויותר בעלי עסקים, הרבה מנהלי קהילות אגב, שהם מצליחים לייצר לזה מודלים עסקיים מאוד מאוד יפים, אז אני לא רוצה שתלכו רק לדוגמאות הבלתי אפשריות, בואו, גם אני לא מכניס כמו ליידי גאגא, עדיין, אבל תראיין אותי עוד 5 שנים.

עמית:            לא, בסדר, אז זה בדיוק מביא אותי לשאלה הבאה, בוא תסביר לנו מה זה קהילה בעיניך, כי אמרת בואו, מהקהילות שנבנים, ואנחנו מדברים שאתה מומחה בבניית קהילות, מה זה קהילה?

נאור:             אני חושב שקהילה זה בסופו של דבר אוסף של אנשים שאכפת להם אחד מהשני, שהם פועלים ביחד כדי לעזור אחד לשני להתקדם, שיש ביניהם איזושהי מידה של הכרות. אם אני סתם נוסע באוטובוס ואנשים שאיתי אומנם יש להם מטרה משותפת איתי, להגיע מנקודה א' לב', אבל לא אכפת להם באמת ממני, אם אני לא אגיע מחר הם לא ישימו לב, אבל בקהילה בד"כ אנשים שמים לב אם מישהו לא נמצא, ואני חושב שבקהילות דיגיטליות, אם אני גם שם את התת קטגוריה הזאת, ברור שאם יש קהילה של 20 אלף אנשים לא בטוח שאתה מכיר את כולם, אבל כן יש את האנשים שיותר פעילים ואתה שם לב אליהם, אני חושב שזה משהו שגם אפשר לשים אותו על סקאלה מסוימת, כלומר יש דברים שהם מאוד מאוד מאוד קהילה, למשל 100 אימהות חד הוריות שגרות במרכז תל אביב, באמת עוזרות אחת לשנייה, ויש משהו שהוא עדיין קהילה מקצועית, אבל הוא פחות כל היום מפגשים וכאלה, שזה למשל אנשים שמתייעצים אחד עם השני על העסקים שלהם בקהילה בפייסבוק. אז זה בעיני קהילה.

עמית:            אז באיזה פלטפורמה, אני נתקלתי בך, בקהילה שלך, "תוכניסטים", בפייסבוק, והשאלה שלי, כשמישהו מתלבט להקים קהילה, באיזה פלטפורמות בעצם אתה חושב שכדאי להקים קהילה, האם רק פייסבוק או,

נאור:             מאוד מאוד תלוי בכמה דברים, קודם כל במדינה שאתה פועל בה, אם למשל אתה בארה"ב, אז פייסבוק לא כזה רלוונטי, כי האמריקאים לא משתמשים בקבוצות פייסבוק כמו שאנחנו משתמשים בהן. בוא נניח שאתה ישראלי, אז אני חושב ש-, סליחה, אני אחזור על המשפט, אם אתה ישראלי, אני חושב שקהילה בפייסבוק יכולה להיות אחלה אופציה, ואני מדבר כאן על "פייסבוק גרופ" שבעצם תהפוך להיות קהילה, זאת אופציה מצוינת, אבל זה מאוד מסוכן להסתמך רק על נכס דיגיטלי אחד, הרעיון היום הוא בעצם לבצע ולבנות קהילה שהיא במגוון פלטפורמות, אני כן ממליץ לפחות על 3, נגיד שיהיה לכם פייסבוק, newsletter, ערוץ יוטיוב או אינסטגרם, יוטיוב, קהילת פייסבוק, או אתר אינטרנט, כאילו pinterest ויוטיוב, כלומר תסתמכו לפחות על 3 בתור התחלה, גם אני לא פתחתי את כולם במכה, אלא בניתי את זה לאט לאט, כי אתם לא יכולים לאפשר לעצמכם אסטרטגית מצב, מעין ברבור שחור, שפתאום הקהילה שלכם נסגרת וזהו, נתקעתם, אין לכם כאילו דאטה של אף אחד ואתם צריכים להתחיל הכל מחדש, וזה קורה חדשות לבקרים.

עמית:            כן, זה בדיוק, לשמה כיוונתי, שאנשים ייזהרו כי,

נאור:             יש קהילה שקוראים "מאמאצחיק", של חצי מיליון נשים, בום, פייסבוק יום אחד סגרו להם אותה, הם לא יודעים למה, נעלם, לא אגרו תמלילים, חבל.

עמית:            כן, אז זה בדיוק, לפה רציתי לכוון, שאנשים יבינו שפייסבוק זה, עם כל הכבוד להם, יכולים יום בהיר אחד לשנות אלגוריתמים ועפו לכם כל המאמצים. אז כמה זמן ביום אתה ממליץ לאדם, אני מדבר על ישראל כמובן, שרוצה להתחיל להקים קהילה והוא רוצה שהיא תצליח, זה עניין של רבע שעה ביום, 4 שעות ביום, 8 שעות ביום, ותכף נדבר מה זה הצלחה כמובן, אבל כמה זה דורש,

נאור:             אני חושב שיותר משמעותי מכמה זמן זה דורש, זה כמה פעמים ביום זה דורש, כי אני יכול לומר לך שיכול להיות שאני משקיע בקהילה שלי שעה וחצי ביום, אבל זה בעצם 25 פעמים שכל פעם הייתי 2 דקות, מקווה שעשיתי את החישוב פחות או יותר בסדר, כנראה שלא, אבל זה כל פעם אתה נכנס בביטים, כאילו לקהילה, עכשיו אני לא יכול לאפשר לעצמי כל דקה להיכנס ולאשר פוסטים, אז היום אני כבר משלם למישהי שעושה את זה בשבילי, אבל צריך בעצם לעשות את ההבחנה, בשבילי הקהילה היא ממש החברה שלי והלידים מגיעים מהקהילה וההתייחסות שלי שם מביאה עוד לקוחות ואני צריך להיות פעיל שם, אז זה הלך וגדל עם הזמן, אבל התהליך ממש של ההצתה של הקהילה, של הבנייה שלה, זה ממש לוקח זמן, זה יכול לקחת אפילו שעתיים-שלוש ביום בחודשים הראשונים, כי כש-, כמו שאתם מדליקים מדורה, אז החלק הכי קשה זה להצית את האש, אח"כ קל להוסיף קרש, אז אתם בהתחלה צריכים להשקיע המון, הייתי מעריך בין שעתיים לשלוש ביום בהתחלה, ואח"כ זה יכול להיות איזה שעה וחצי ביום, מאוד גס אבל פחות או יותר זה הזמנים, צריך בסוף לומר משהו.

עמית:            ושאנחנו מדברים על קהילה, עוד פעם אתה אומר, אותם שעתיים-שלוש זה רק לצורך העניין פייסבוק? או זה כולל הזמן להקליט סירטונים ולכתוב news letter ולכתוב דיוורים לקהילה, או שזה רק פייסבוק כל הזמן?

נאור:             לא, זה כבר full time job, זה כבר אנשים, תראה, זה היום מקצוע – ניהול קהילה, זה כבר נהיה מקצוע של ממש, אני אומר לך, אני כל השבוע אני משקיע בזה, חוץ מהזמן, אתה יודע, שאני עם אנשים וזה, אבל זה מלא זמן, זה מלא השקעה, ימבה השקעה.

עמית:            נכון, אני יודע על עצמי.

נאור:             הרבה אנשים גם מתייאשים ב-3 חודשים הראשונים, כי הם ניסו דקה וחצי ואמרו אוי, זה לא אני, אני לא טוב, או זה לא עובד. אם אני הייתי מגיב ככה, היום לא הייתה לי קהילה של 20 אלף אנשים, יש לי גרף, שחבל שאני לא יכול להראות אותו פה בפודקאסט, של אני כל יום חמישי בשעה חמש בודק את כל הגידול בנכסים הדיגיטליים שלי, ואני מאוד מאמין במשפט שבסוף גידול אינקרמנטלי, קטן, כל שבוע, אבל קבוע, הוא יוצר אימפקט אדיר לאורך זמן, אז באמצע 2018 היו לי 1000 אנשים בקהילה, שלקח לי בערך שנה להביא את ה-1000 אנשים האלה, אבל מאז ועד היום גדלנו ל-20 אלף, ואם תחשבו את זה פר שבוע, זה לא כזה הרבה בשבוע.

עמית:            כן, אז אני גם, אני תכף מגיע ל-1000 עוקבים ביוטיוב, אז מי שמקשיב לי ורוצה לשמח אותי, תעשו לי subscribe ביוטיוב, כי שמתי לי מטרה להגיע בקרוב ל-1000, זה לוקח זמן, אבל,

נאור:             תעשו לי גם subscribe, סתם,

עמית:            זה גדל אורגני כל שבוע, כמו שאתה אומר, אני רואה את זה גדל וזה משמח. עכשיו בכלל יש שאלה שהיא נכונה בכל תחום בחיים, אבל נדבר רגע על קהילות, מה זה הצלחה לקהילה, איך אדם שמקים קהילה או קבוצת פייסבוק או ערוץ יוטיוב או רשימת news letter, איך אתה מציע לו למדוד הצלחה עבורו? רק הכנסות, כמות עוקבים, תגובות, engagement,

נאור:             שמע, בוא, אני לא נועה קירל, תיכנס לערוץ יוטיוב שלי ויש לי שם לא יודע, אלפיםם ומשהו subscribers וכמה מאות אלפי צפיות, זה לא מטורף, אבל זה מטורף מבחינת המיקוד שהבאתי, יש לי playlist בתוך הערוץ יוטיוב שלי, עם עשרים ומשהו סירטונים רק על ניהול קהילה, אין מנהל שיווק או מישהו שמחפש בגוגל קהילות ולא מגיע לערוץ יוטיוב שלי, אז אתם צריכים אולי לחשב מה המדדים שלכם להצלחה לפי מה אתם רוצים להשיג, בסוף אין תוכן שאני מייצר, אפילו לא אחד, לא כתבה בבלוג, לא פוסט בפייסבוק, לא סירטון ביוטיוב, שהוא לא מחובר בסוף לאיזשהו שירות שאני מוכר, זה תמיד מחובר למשהו, כל תוכן שלי, כל Playlist, הוא בסוף תומך מכירות של משהו, אז כל עוד התוכן מייצר את המכירות שאתם רוצים, מבחינתי זאת אחלה של הצלחה, אבל מבחינת קהילה, אם אתם נכנסים ואתם רואים שהרבה אנשים מגיבים ושאתם מקבלים פידבקים טובים מאנשים מהקהילה, שאתם רואים שלא רק אתם נמצאים שם אלא גם אחרים, שיש גידול מתמיד בכמות פוסטים שעולים וכמות החברים של הקהילה, זה מדדים גם טובים להצלחה מבחינת המעורבות בה, עכשיו גם לו צריך למהר למנטז, מלשון מוניטיזציה, של הקהילה, כלומר יש שלב ארוך שאתם צריכים לבנות בו את האמון, ואני מאמין שגם אם אתם עושים משהו שיווקי, הוא צריך להיות בערך 2% מהתוכן, או אחוז אחד, לא 60% מהתוכן, אז גם אחרי שבניתם את הקהילה, אל תשווקו בצורה אגרסיבית מידי, כאילו תנו לאנשים גם את הספייס שלהם.

עמית:            אז נגעת בנקודה שהיא מאוד חשובה, אנחנו בסוף בפודקאסט של כסף והשקעות, המונטיזציה, איך קהילות בעצם עושות מוניטיזציה, כי כמו שאתה אומר קהילה בד"כ זה שיתוף, עזרה, זה לא שמנהל הקהילה הוא כל היום אומר תיקנו, תיקנו, תיקנו ממני, אז איך עושים כסף מקהילות?

נאור:             יש לי, אני אוסיף לך, אני אשלח לך גם לינק למאמר שכתבתי, למי שירצה להרחיב, אבל אני ממש חקרתי מלא מנהלי קהילות בעולם, ממה הם מרוויחים כסף, אז אני עובר בקצרה על המודלים השונים, סבבה? כי בסוף יש מודלים. אז המודל הראשון זה מודל נטפליקס, זה אומר שאנשים משלמים על כסף, זה אומר שאנשים משלמים כסף כדי לקבל תכנים בקהילה. למשל יש איזה מישהי ישראלית שפתחה קהילה לאימהות שקוראים לה "שבט אימהות" והן מקבלות, הן צריכות לשלם כמה מאות שקלים או 90 שקלים לחודש, והן מקבלות תוכן בתמורה. עכשיו זה לא משנה אם יש לכם קהילה על ספורט, על דיאטות או על נדל"ן, אם אנשים משלמים כסף חודשי כדי לקבל מכם אקסטרה תוכן, אז אתם במודל הזה, של תשלום חודשי על תכנים. היתרונות בו זה שייצרתם פעם אחת איזה תוכן ואתם יכולים להביא את זה לאינסוף אנשים, החסרונות בו זה שאתם כל הזמן צריכים לחדש הרבה תוכן חדש, כי אם נטפליקס יום אחד תפסיק לעשות הפקות מקור, אז בסוף אני אצפה בכל הסדרות ואני אתנתק מנטפליקס ואז לא יהיה להם 200 מיליון subscribers משלמים והם יצנחו, אז אתם צריכים לייצר הרבה הרבה תוכן וגם החיסרון בזה זה שיש שלב ארוך שאתם בונים בו את הקהל שמשלם, שרק מסכום מסוים זה נהיה לכם באמת משתלם להשקיע כל כך הרבה בתוכן. זה המודל הראשון. מודל נוסף, זה מודל שאתם לא צריכים אותי בשבילו, זה נגיד למכור הרצאות וסדנאות, זה לא כזה מעניין, לא הייתם צריכים פודקאסט איתי כדי להבין את זה, אבל זאת אופציה. המודל השלישי זה אני קורא לזה מודל הצוף הפרחים והאבקנים, מה בעצם קורה, בתהליך האבקה של דבורה הדבורה מגיעה לפרח, מקבלת קצת צוף, ועל הדרך היא לוקחת כמה אבקנים, היא מפרה את הפרח וככה יש לנו את תהליך ההאבקה שהוא התהליך הכי חשוב אולי בביולוגיה, חוץ מפוטוסינתזה, איזה כיף, אני מקווה שב-5 יחידות ביולוגיה המורה גאה בי, עשיתי את זה פעם בתיכון בליך ברמת גן. אבל מה שבעצם קורה בקהילות, זה שהרבה מנהלי קהילות הם מעולים בלהיות פרחים שמייצרים את הצוף, כלומר תוכן, אבל כשמגיעות הדבורים, קרי האנשים שמגיעים לקהילה, הם לא יודעים למכור להם שום אבקנים. אז אני אתן לכם דוגמה למישהי שהיא, גילוי נאות היא לקוחה שלי, עבדה איתי, יש לה חנות e-commerce שקוראים לה "התבלינים של איילת", והיא מוכרת בחנות e-commerce תבלינים, ויש לה קהילה שקוראים לה "קהילת התבלינים של איילת", ובקהילה שלה היא מספרת על תבלינים וגם משתפים מתכונים, אבל היא גם יכולה למכור להם את המוצרים מהאתר שלה, אז יש לה אבקנים, אבל אני מכיר מנהלי קהילות שיש להם עשרות אלפים של אנשים שמשתפים מתכונים בקהילות שלהם, ולא מרוויחים כלום, כי הם לא היו עסוקים בלהגדיר מה יהיו האבקנים שאותן דבורים ייקחו בסופו של דבר, אז הרבה אנשים בקהילה זה לא ערובה לכך שתרוויחו, זה ערובה לכך שאתם תתאמצו על הקהילה, אבל זאת לא ערובה לכך שתרוויחו, ככה שאם אתם לא משקיעים במה למכור לאנשים, זה ממש ממש חבל. מה שבד"כ אני עושה עם אנשים שיש להם קהילה והם רוצים להתחיל להרוויח ממנה או בונים קהילה ורוצים להרוויח ממנה מתישהו, זה אני עושה איתם תרגיל מחשבתי, אני אומר להם ככה, בואו, נניח שיש לכם עכשיו 4,000 חברי קהילה, כל אחד מהם מוציא ממוצע 1,500 שקל בחודש על השירות שאתם מוכרים או על דברים מסוימים שקשורים לתחום עיסוק של הקהילה, מה הם הדברים האלה? תרשמו לי רשימה של איזה 40 כאלה, ואז אנחנו ממפים מה גם אפשר לתת אותו באיכות גבוהה, וגם אנשים מהקהילה הוא רלוונטי להם, והוא גם ריווחי, ואז אנחנו מתחילים לתת את השירותים האלה וככה גם התחילה הקהילה שלי, אני פעם לא נתתי את השירות של בניית אתרים, או בניית ערוצי יוטיוב או בניית קהילות, אבל הבנתי שזה מה שאנשים רוצים, והתחלתי לתת שירות. אוקיי, עוד מודלים זה שיווק שותפים, זה בעצם כמעט כל אתר גדול בעולם שרוצה להתפשט הוא בנה תכנית שיווק שותפים, למשל booking.com רוצים למכור יותר חופשות דרך האתר, אז הם נותנים לכם לפתוח חשבון affiliate זה נקרא, ואז כל בנאדם שירכוש חופשה בפריז, כאילו זה עומד לקרות בקרוב, דרכך, אתם תקבלו כמה אחוזים מתוך זה, מבלי שזה ישפיע על המחיר הסופי של הלקוח, ככה שלא יצאתם רעים, אלא רק שותפים, ובשביל שכזה דבר יצליח צריך קהילה ענקית, כי אם יש לכם 3,000 אנשים בקהילה, ו-5 אנשים יראו דרך הלינק שלכם באמאזון, אתם תקבלו 2.5 דולר, וזה חבל, אבל אם יש לכם קהילה כמו של "רעות תיקני לי", שיש בה מעל 100 אלף אנשים, אז זה כבר יכול להיות מודל עסקי הרבה הרבה יותר שווה או כמו "טיסות סודיות" למשל, שגם מרוויחים על הדבר הזה. עוד אופציה זה לעשות לוח עבודות בקהילה, למשל לי יש מאות מנויים בקהילה שלי על לוח המודעות שלנו, וכל אחד משלם 30 שקלים לחודש, אז early access לעבודות, זאת רק ההתחלה, יש לי עוד מלא דברים, אבל בוא נתחיל באלה.

עמית:            לא, זה נהדר, נתת פה אני מקווה הרבה מאוד כיוונים ורעיונות וזה מעולה. שאלה נוספת על קהילות, יש תחומים שמאוד מאוד עמוסים, והשאלה איך מבדלים אותם, מה אני מתכוון עמוסים? למשל בתחום ה-, אני נמצא בעולם הכסף והפיננסים וההשקעות, יש עשרות קבוצות, יש תחום אלטרנטיבי, יש תחום של בישול, יש תחום של הורות וכו', איך אתה מציע ללקוח שמגיע אליך לחשוב על בידול של הקהילה שלו?

נאור:             וואי, זה שיא הקשה, כי באמת נפתחו הרבה קהילות ואנשים גם מאוד מתמקצעים היום בעיני, כאילו בישראל, זה הולך ונהיה יותר מורכב, אבל בגדול רוב האנשים לא מנהלים את הקהילה בכזאת נחישות, למרות שזה הולך ומתפתח. אם אתם תשקיעו 10% יותר מכולם, כולם יבואו אליכם, אני רגע רוצה להתעמק במשפט הזה. בעצם עכשיו כנראה מישהו מקשיב לנו ואומר טוב, אני רוצה מחר לפתוח קהילה על תיירות, אבל כבר יש מלא קהילות שנפתחו, איך אני אבדל את עצמי? עכשיו אנחנו זוכרים, עמית, כשאתה הצטרפת ל"תוכניסטים", אתה שילמת משהו?

עמית:            לא.

נאור:             יפה. כשאתה נכנס לערוץ יוטיוב של מישהו שאתה רוצה לראות סקירת אייפון חדש, אתה משלם לו משהו?

עמית:            לא.

נאור:             אז אם, בוא נלך לתרגיל מחשבתי, אתה עכשיו נכנס לקניון בלונדון, ויש לך סניף של פוקס וסניף של ברברי, ואומרים לך עמית, תקשיב, אתה יכול לקחת מה שבא לך בחינם, אבל אתה צריך לבחור אם אתה לוקח את זה בפוקס או בברברי, אז מאיפה אתה לוקח? חינם.

עמית:            (נשמע צוחק) אני כנראה לא, ברברי, סתם, כי אני שמעתי עליהם, אף פעם לא הייתי בחנות שלהם.

נאור:             ברברי, כי זה היקר, כי אתה יכול לקחת משהו באלפי יורו, או לקחת משהו בחינם. אז תוכן זה אותו דבר, בעצם אומרים לאנשים יש מלא תוכן, ואז הם תמיד בוחרים במה שהוא הכי טוב, כי אין להם שום סיבה לעקוב אחרי משהו שהוא פח, אתה מבין מה אני אומר?

עמית:            כן.

נאור:             כאילו זה ממילא בחינם להצטרף לערוצי תוכן כאלה, אז עדיף יהיה ללכת למי שכבר השקיע, אני כבר במילא יכול לקחת את הכי טוב בחינם, אז אם אתם תשקיעו 10-20% יותר מאחרים, כלומר תייצרו תכנים קצת יותר טובים בקהילה שלכם, או תייצרו יותר סרטונים ומישהו אחר לא פעיל בכלל בסרטונים, ותייצרו news letter ומישהו אחר לא מקפיד לייצר news letter, אז לאורך זמן אתם תגדילו את הסיכוי שיגיעו אליכם, כי זה פשוט בחינם, אז הם כבר יגיעו למשהו שהוא יותר טוב, גם אם לא תבדלו את עצמכם משמעותית, רק אם תנהלו את זה יותר, זה כבר מבטיח שאתם תצליחו יותר מאחרים.

עמית:            הבנתי. ולדעתך קהילות, עוד פעם, כמו שדיברנו עכשיו, באותו תחום, נגיד תיירות שאמרת או לא משנה, בכל דבר אחר, אתה רואה שאתה מציע לאנשים לעשות יותר שיתופי פעולה? או שזה באמת כל אחד הוא מן סוג של תחרות ואין טעם לנסות לעשות שיתופי פעולה בין קהילות בתחומים דומים.

נאור:             תשמע, כל מי שמכיר אותי יודע שאף פעם לא הייתי פוליטיקלי קורקט, בעיני שותפים בקהילות זה אסון מהרגע הראשון, כמעט לא ראיתי קהילות שלא הסתכמו בסיכסוך בסוף בין שני אנשים שמנהלים ביחד את הקהילה. למה, כי בשלב שזה לא מרוויח כסף, הכול סבבה, אבל כשזה מרוויח כסף, פתאום מתחילה להיות טענה שמישהו אחד משקיע יותר והשני משקיע פחות, נראה לי סיוט להיכנס למשהו שכל הזמן רבים וזה גם לא משהו שהוא מעוגן מידי משפטית, אני בעיקר ראיתי כישלונות עם הדבר הזה, ואולי הצלחה אחת, אז ההצלחה הזאת לא מעידה על הרוב, שזה ממש מעצבן, אז אני לא ממליץ לכם לפתוח קהילות עם שותפים, תנסו לפתוח את הקהילה שלכם לבד, גם ככה בהתחלה קשה להרוויח מזה כסף, ואז כשזה מצליח זה יחסית הרבה, אז עדיף שזה יגיע אליכם, אני יודע שזה לא האמירה הפוליטיקלי קורקט, אבל אני חושב שזה יותר נכון.

עמית:            (נשמע צוחק) אני אוהב שמרואיין אומר את מה שהוא מאמין.

נאור:             לא, בשותפים כאלה, מה אתה אומר?

עמית:            אני אוהב שאנשים אומרים את מה שהם מאמינים, אני לא מחפש תשובות,

נאור:             לא, ברור, אני, תראה, בסוף תמיד יש, מתחילים זוג שותפים אופטימיים, ואז דקה אחרי שזה מתחיל להראות איזשהו סימן קטן של הצלחה, אז אחד אומר כן, אבל אני משקיע יותר והוא לא נכנס, ואני נתתי והוא לא נותן, כאילו אני תמיד שומע את הסיפורים האלה מהצד, וברור לי שיש עוד צד למטבע, אז אני תמיד אומר מראש, אם אתם יכולים למנוע מעצמכם להכניס עוד שותף כזה, אז אל, אל תכניסו.

עמית:            אז איך מביאים אנשים לקהילה? האם, הרי לכתוב תוכן הכי טוב בעולם ואף אחד לא יודע עליו, אז זה נורא נחמד, אבל לא יגיעו, אז פרסום ממומן, להיכנס לקבוצות אחרות, לבקש מהשכנים לעשות לייק, מה הדרך לאדם מתחיל או קצת אחרי התחלה.

נאור:             אוקיי, אם, אני בטוח שכל מי שמאזין לנו ועכשיו עומד לפתוח קהילה, אני מקווה לפחות, הוא יש לו איזושהי נגיעה לתחום. עכשיו רוב האנשים שאני עובד איתם ופותחים קהילות, כבר יש להם קהילה, היא פשוט לא נמצאת עדיין בפורומים דיגיטליים, למשל מאמן שפותח לכל המתאמנים שלו ever, יש לו כמה מאות אנשים שמכירים אותו, הם יכולים להיות הגרעין הראשון בתוך הקהילה, או מישהו שהוא עכשיו יועץ פיננסי והוא כבר ייעץ לאיזה 20 משפחות ועשה איתן תהליך, אז ה-20 משפחות פלוס בן זוג ובת זוג של כל אחד, זה כבר ה-50 האנשים הראשונים מתוך הקהילה הזאת. אז כן, בהתחלה קשה, צריך לבקש מאנשים וקצת להתחנן אליהם שהם ייכנסו ויעלו איזה פוסט או שניים, אבל זה מה שצריך כדי להתקדם. עכשיו לגרום סתם לשכן שלך לעשות לייק, שהוא ייכנס לקהילה שאין לו קשר אליה, זה לא מה שאני ממליץ לעשות, אבל למצוא את האנשים שכן יצרו איתך קשר בכל החיים שלך והיו רלוונטיים למה שהנושא של הקהילה, זה כן, וכשיש את גרעין הראשוני, יותר קל לעשות את זה. גם אני, כשהתחלתי את הקהילה, היא לא התחילה מעשרים ומשהו אלף אנשים, היא התחילה מאני מזמין 15-20 אנשים ומתחנן בפניהם שיעלו כמה פוסטים לקהילה.

עמית:            הבנתי, הבנתי. עכשיו נושא של, הזכרנו אותו מקודם ויש עליו חילוקי דעות לפעמים, כל נושא ה-news letter, רשימות דיוור, האם זה משהו שעדיין עובד, או שהדור הצעיר, הגילאי 20-30, כבר לא שמים את המייל שלהם ורק ברשתות? בנושא של,

נאור:             שמע, תסלח לי, אני לא מתעסק בכל הנושאים האלה של הגילאים, אני מכיר בני 58 שצורכים כמו בני 21, בני 70 שפותחים אתרים, זה מה זה לדעתי כבר לא הפרמטר, אבל אני מסתכל על זה בצורה אחרת, אני לא משנה לי איך אנשים, מה אנשים אומרים, משנה לי איך אנשים מתנהגים. יש ראיון מדהים עם המנכ"ל של נטפליקס, שהוא הסביר שפעם בנטפליקס הם חשבו שהם יידעו איזה תוכן אנשים צריך לייצר להם, אם הם יעשו להם רשימות של באיזה סרטים הם רוצים לצפות בעתיד, אוקיי? ומה שהם גילו זה שאנשים אומרים שהם רוצים לצפות בתוכן שהוא דרמטי או דוקומנטרי, ובסוף הם יושבים ורואים עוד פעם "חברים" 200 פעם. אז האלגוריתם של נטפליקס לא מתבסס על מה שאתה אומר שאתה רוצה, אלא רק על ההתנהגות שלך. מבחינה התנהגותית אני רואה שאנשים פותחים news letters, לפחות איזה 40, 30% פותחים כל news letter, ואני רואה שאנשים נכנסים ליוטיוב בכל הגילאים, אני רואה את זה ב-google analytics שלי, ואני רואה שבקהילה שלי יש אנשים שהם, שיש יותר נשים, לא יודע למה הנשים יותר פעילות בקהילה שלי, אז אני מעדיף להסתכל על נתונים ולא על ניחושים.

עמית:            לא, אבל news letter, אם יש לך 30-40% פתיחה זה מדהים, כי היום הממוצע שוק שאני יודע עליו לפחות, הוא אזור ה-15, 18, שזה כבר,

נאור:             נו, אבל זה גם מהמם, זה יותר מאפס.

עמית:            (נשמע צוחק) זה נכון, אבל, בקיצור, אתה אומר, כמו שאמרת מקודם, כל אחד שיהיה ב-3 פלטפורמות לפחות, כמו, סתם אני אומר, יוטיוב, רשימות דיוור, פייסבוק, או אינסטגרם וזה וזה ופה ושם, ובכל אחד לתת את התוכן. עכשיו מה דעתך על שיכפול תוכן, זאת אומרת עשיתי סירטון יוטיוב, האם לתמלל אותו ושזה יהיה ה-news letter, או שאתה לא, אתה חושב שבכל פלטפורמה צריך ממש תוכן אחר.

נאור:             חד משמעית, בערך (נשמע צוחק). מה זה אומר, אני לא מעלה 200 תכנים בשבוע, אין לי זמן לזה, עולה פעם אחת בשבוע תוכן, זה נגיד קרה היום, יום שלישי, אז בשעה 9 בבוקר אני תמיד מעלה סרטון חדש, ובעצם מה שקורה זה שאני מעלה את הסרטון ליוטיוב, אני עושה news letter שמספר מה הולך להיות בסרטון, בקהילה אני מעלה דיון על הנושא של הסרטון, בטלגרם אני מספר שהערוץ חדש אתם הראשונים לראות אותו, בקבוצות וואטסאפ אני גם מספר להם שהעליתי סרטון, בקווארה, שזה גם פלטפורמה מדהימה, אני כותב שאלה ועונה עליה תשובה שהיא מכילה גם את הסרטון, וגם את כל התכנים האלה אני תמיד ממחזר, אין בעיה למחזר תכנים, אני תמיד בונה אותם שהם כאילו ימשיכו לנצח.

עמית:            יפה, אז אני מסכים איתך. אנחנו מגיעים לקראת הסוף פחות או יותר, אז שאלה לפני האחרונה זה על יוטיוב, הרבה מאוד אנשים היום נכנסים ושומעים שהיוטיוב זה כוח, כי ה-SEO וכו', וכו', וכו', אז האם עושים כסף, כי דיברנו על מוניטיזציה, מהסרטונים? או שזה כמו שמשל הדבורים, זה יהיה ה-, איך קראת לזה? זה לא האבקנים אלא זה הצוף,

נאור:             לא, לא, בישראל אין לך מה להסתמך על הצפיות, אני מכיר הרבה יוטיוברים, גם כאלה שיש להם עשרות אלפים, מאוד קשה להם להרוויח רק מהצפיות עצמן, זה לא אמריקאים, כאילו כמובן, יכול להיות ישראלי שפותח ערוץ באנגלית, אבל לצורך העניין בערך על כל אלף צפיות, תקבלו דולר, זה אומר שנניח נטע ברזילי, שצפו בה כמה עשרות מיליונים בסרטונים השונים שלה, היא לא הרוויחה יותר מכמה אלפי דולרים, אז תנסו לחשוב על זה ככה. מה שאתם כן יכולים לעשות, זה או לייצר שיתופי פעולה עסקיים סביב הערוץ שלכם, או להתחיל למכור מוצרים, או לגרום לזה שיקנו יותר שירותים מכם בעקבות זה שצפו בסרטונים שלכם. עכשיו בזמן השיחה שלנו אני רואה שהתקבלו אצלי 4 לידים חדשים של אנשים שצפו בסרטון יוטיוב שלי על בניית קהילה, ורוצים לקבל שירות, זה מגיע מהיוטיוב, כי לא היה צפיות, זה די, אי אפשר להסתמך על הצפיות יותר מידי.

עמית:            אז זאת אומרת, אתה אומר זה הערוץ שאמור, כאילו היוטיוב אמור להביא אליך את המתעניינים כמו שאמרת בתחילת השיחה,

נאור:             כן,

עמית:            שתמיד זה יותר טוב שפונים אליך ולא אתה משקעי פרסום ממומן ומתפלל שמישהו ילחץ.

נאור:             בדיוק, בדיוק.

עמית:            יפה, אז אנחנו ממש בשאלה האחרונה שאני מבקש מכל מרואיין, זה לתת 3 טיפים פרקטיים לאנשים שהקשיבו, יכול להיות שכבר דיברת עליהם, יכול להיות שלא דיברת עליהם, אבל לארוז את העולם הזה של תוכן, קהילות, מוניטיזציה, מה שלושת הדברים שהיית אומר?

נאור:             אני, הכלל הראשון שלי זה better done then perfect, עדיף שתעשו משהו מאשר שתחכו שתעשו את זה מושלם. הדבר השני זה אסטרטגיה של organic first אני קורא לזה, כלומר תעדיפו תמיד לייצר כמה שיותר תוכן ושיפנו אליכם, מאשר שאתם תעבדו קשה בלפנות אל אחרים, ואז זה ייאש אתכם בלפרסם את עצמכם לדעת. והדבר השלישי זה אל תסתמכו על התוכן שאתם חושבים שצריך לייצר, אלא תנסו לראות מה הולך, מה אנשים רוצים, מה אנשים אומרים לכם, מה הם צריכים, איזה דברים אחרים עובדים, כי ככה אתם לא תהיו בכשל המחשבתי שרק אתם יודעים.

עמית:            יפה, יפה. נאור, תודה רבה, היה אחלה פרק, לדעתי נתת פה המון המון המון כיווני מחשבה ופעולה, ותודה רבה.

נאור:             תודה רבה לך על ההזדמנות.

עמית:            ומאזינים יקרים, בתיאור הפרק, אם זה ביוטיוב או בפודקאסט או באתר שלי, יהיה לכם גם את הלינק לקבוצת "התוכניסטים", לאתר של נאור, ותוכלו להכיר אותו הרבה יותר טוב. תודה לכם שהייתם איתנו עד עכשיו, תמשיכו לספר על הפודקאסט, תודה רבה, ונשתמע בפרק הבא.

עוד לא נרשמת למייל?

בואו לקבל ממני עדכונים שוטפים ומרתקים בעולם הכסף וההשקעות

שתפו את הפרק הזה עם אחרים:

פייסבוק
טוויטר
לינקדין

תודה שבחרת להצטרף אלי ולצעוד בדרך לרווחה כלכלית

בנוסף, אני מזמין אותך לקרוא את תקציר הספר

לחשוב עשיר להיות עשיר