שתפו פוסט זה עם חברים!

במאמר זה אעסוק בפיזור השקעות.
הרבה פעמים אנחנו רואים בקבוצות בפייסבוק או בשיח של משקיעים, שיש כאלו שדוגלים בלפזר השקעות, לא לשים את כל הביצים בסל אחד ושאר ביטויים דומים.
מה הרציונל מאחורי זה?
כרגיל אני אתחיל בתזכורת שבכסף אין נכון או לא נכון. אני מכיר אנשים בעלי הון גדול מאוד שהוא רק משוק ההון, אני מכיר אנשים עם הון מאוד מאוד גדול שהוא רק מנדל"ן בארץ, והם אפילו לא מפזרים נדל"ן בארצות שונות, אבל הנדל"ן שלהם בארץ מפוזר בכמה ערים.
האם זה היה מכוונת פיזור או ששם הם מצאו?
אני לא יודע, אבל בואו נבין רגע מה הרציונל של לפזר השקעות.
דרך אגב, ניתן לפזר השקעות בכל סכום, גם בסכומים נמוכים.
אם אני רוצה להשקיע בשוק ההון, אני יכול לקנות מדד מניות מסוים, אני יכול גם לקנות מדדי סקטורים שונים בארץ או בחו"ל, ואז כבר עשיתי איזשהו פיזור.

מה כל הרעיון של הפיזור בא להגיד?

אף אחד, אבל אף אחד, כולל הפרשנים החכמים בטלוויזיה, בעיתונות, השכנים וכולי, אף אחד לא יודע מה יקרה. אף אחד לא יודע מתי זה השיא בשוק ההון, מתי זה השפל, אף אחד לא יודע אם מחירי הנדל"ן ימשיכו לרוץ עד אינסוף או שתהיה תקופה כלשהי שהם ירדו, אם יהיה איזה קיפאון.
אף אחד לא יודע שום דבר בנושא של השקעות ובייחוד במקומות ספציפיים.
כל הרעיון של פיזור ההשקעות בא להגיד:
אני רוצה בממוצע להיות בסדר. אם אפיק אחד יתרסק, ואפיק אחר הוא ללא קורלציה אליו, כלומר אין להם קשר, אז בממוצע יהיה בסדר.
ניקח דוגמה.
אם שוק ההון מתרסק, זה לאו דווקא ישפיע על דירה להשקעה בארץ או בחו"ל, כי זה לא חייב להיות קשור. אם יש איזשהו משבר עולמי כללי גדול, אז אולי יש קורלציה, אבל אם שוק ההון עלה ועלה ופתאום הבועה מתפוצצת, דיירים ימשיכו לגור לנו בנכס וימשיכו לשלם את שכר הדירה, אז עשינו פיזור.
ישנו גם עולם קרנות חוב, בו אנו מלווים כסף ליזמים כאלה ואחרים. עוד פעם, אם שוק ההון ירד, האם היזם פתאום יפסיק את הפרויקט שלו ולא יחזיר לנו את החוב? כנראה שזה לא קשור, וכך הלאה- אפשר למצוא כל מיני אפיקי השקעה.
אני מדבר בהרחבה על הנושאים האלו בקורס שלי בונים עתיד מהשקעות, על כל מיני אפשרויות השקעה, ובכל סכום- כי זה מה שחשוב.
בשוק ההון הכי נוח להתחיל בסכומים יחסית קטנים, בהוראות קבע, ואני יכול להשקיע במגוון סקטורים. אני נותן דוגמאות בלבד ולא המלצות- אני יכול לקחת את סקטור המכוניות החשמליות, סקטור הבנקים, סקטור של תעשיה, סקטור של חברות ביטוח בארץ או בחו"ל, ואז עשיתי פיזור.
מצד שני, יש כאלו שאומרים שהם מאמינים בדבר אחד, ואז אם אני משקיע בהרבה דברים זה אומר שאני לא סומך על עצמי שאני בוחר נכון.
זאת גישה, אני אישית פחות מקבל אותה, אבל הכל פתוח.

זאת אומרת, כשמדברים איתנו על לפזר השקעות ולא לשים את כל הביצים בסל אחד, הרעיון הוא  שאנחנו לא יודעים מה יקרה. רובנו משקיעים לטווח בינוני-ארוך, אז בממוצע אנחנו רוצים להרוויח. אם קורה משהו לאפיק אחד ולא מצליח לתקופה של חודש / חצי שנה / שנתיים, אפיקים אחרים יפצו אותנו כך שהתשואה הממוצעת שלנו תהיה גבוהה ונמשיך להרוויח כסף מכסף, כי הרי בסוף זו בעצם המטרה שלנו. לייצר עוד כסף מכסף, להגדיל את ההון העצמי, להגדיל את האפשרויות שלנו ושל הדורות הבאים.

אני מזמין אותכם לבחון את תיק ההשקעות שלכם, האם הוא מפוזר מספיק או יותר מידי נמצא בנתח מסוים.
לדוגמה, ללקוח שבא אליי לא מזמן היה תיק השקעות של כמעט מיליון וחצי שקלים בשוק ההון. על זה אפשר להגיד ניחא, אם זה פיזור נכון, אבל מתוך זה היו לו בערך מיליון מאתיים שהוא קיבל כאופציה בחברת הייטק שהוא עובד בה במניה אחת, הכל בדולרים. זאת אומרת, התיק שלו כיום שווה המון מבחינה כלכלית, אבל הוא מאוד תלוי בחברה. אם פתאום יבוא מתחרה או שמשהו עסקי ישתבש, החברה יכולה לרדת ב-30-50% בתקופה קצרה ואז ההון שלו נשחק.
למשקיע כזה המלצתי לפזר, לא להיות תלוי רק בחברה שבה הוא עובד למרות שהיא כנראה טובה. לא למכור את הכל, להשאיר נתח אבל להקטין. זה הרעיון של פיזור השקעות.

שיהיו לכם השקעות טובות והמון המון הצלחה.

שתפו פוסט זה עם חברים!

תודה שבחרת להצטרף אלי ולצעוד בדרך לרווחה כלכלית

בנוסף, אני מזמין אותך לקרוא את תקציר הספר

לחשוב עשיר להיות עשיר

המדריך לעצמאות כלכלית של עמית עשת

המדריך לעצמאות כלכלית ב-10 שלבים

למי שרוצה יותר כסף בבנק

הכניסו כתובת מייל וקבלו את המדריך עכשיו!

מתנה ממני אליך:

המדריך לעצמאות כלכלית שכבר עזר למאות אנשים

כולם רוצים בטחון ורווחה כלכלית, איך עושים זאת נכון?

במדריך פרקטי זה ניתן למצוא תשובות על שאלות אלו ורבות אחרות.