את חלקו הראשון של הפוסט על מימון המון, המסביר על הרעיון, ניתן לקרוא כאן.
בפוסט זה אני רוצה לתאר לך את שלבי ההכנות הנחוצים לקמפיין מצליח.
קמפיינים יש במגוון רחב של נושאים: ספרים, מוצרי כמו תיקים ושמלות, מטרות חברתיות, מוצרי טכנולוגיה, בניית עסק קטן ועוד.
מה נדרש מקמפיין מצליח?
רעיון סוחף ציבור
להגיד שאני רוצה לגייס כסף כדי להגשים חלום ילדות זה נחמד, אבל לא ממש יפתה תומכים להוציא כסף ולתמוך בך.
חשוב שלרעיון הגיוס שלך תהיה סיבה ריגשית שהציבור יוכל להתחבר אליה, דוגמאות:
- ספר שמספר על אירוע דרמטי ומה למדת ממנו, כך שהקורא יכול ללמוד
- ספר הדרכה מקצועי מבישול ועד ניהול כספים
- הקמת בית חם לנפגעים /חולים
- ערכות למידה של משחקים המשלבים למידה ופעילות משותפת עם ההורים
תקציב הגיוני
יש לבנות תקציב גיוס עם הגיון כלכלי מאחוריו.
למה כוונתי?
אי אפשר להעמיס על קמפיין הגיוס את כל ההוצאות שהיו לך מהיום שנולדת ועד היום. הגיוס מיועד לתמוך במימוש והצלחת הקמת המיזם, בהוצאות ישירות ולא לשלם לך משכורת.
במקרה של פרויקט יקר מאד, ניתן לגייס חלקית מהציבור וחלקית מהלוואה בבנק או הון עצמי.
אני מציע לראות גיוס כפלטפורמה שיווקית ולכן חשוב להיות הגיוני.
לדוגמא בספרים: תקציב גיוס מקובל והגיוני הוא בין 25,000-40,000 ₪. יבוא אדם לגייס 230,000 ₪ עבור ספר זה יעורר תהיות, אלא אם מדובר במשהו באמת נדיר ומיוחד.
מתנות שוות
התומכים בחלקם הגדול יחליטו כן או לא להצטרף לקמפיין כתלות במתנות שתציע להם.
חשוב מאד להשקיע מחשבה ולהציע דברים מיוחדים, או מוצרים ושירותים רגילים במחיר מיוחד.
מתנות לתקופת הקמפיין בלבד.
שיתופי פעולה אפשריים גם הם, אבל יש לוודא שנטו כלכלית זה משתלם ולא כל כספי התמיכה יעברו לנותן המתנה ולך לא נשאר כלום.
מומלץ לעלות עם כ-10 מתנות שונות במדרגות מחיר שונות כך שכל אחד יוכל למצוא משהו לפי התקציב שלו.
במהלך הקמפיין מומלץ להוסיף מתנות, כך שיהיה מגוון גדול יותר וגם יהיה מה לספר בפוסטים בפייסבוק ובעדכונים למקדמים ותומכים באתר הגיוס.
סיפור הפרויקט וסרטון וידאו
חשוב מאד לחבר רגשית את המקדמים למטרות שלך, ולשם כך יש לכתוב סיפור פרויקט אמיתי מהלב.
לספר למה לך זה חשוב, מה מטרות הפרויקט ומאיפה הגעת אליו.
סרטון טוב מביא חיבור רגשי, אבל יש להקפיד שלא יהיה ארוך מדי. עד 2 דקות מכסימום.
שיווק וחשיפה
הדבר הכי חשוב.
עד עכשיו דיברתי על דברים טכניים, אבל מרגע העליה לאויר מתחיל המשחק האמיתי.
יש לעשות "רעש" יומי בפייסבוק, להתקשר ולהתחבר לחברים מכיתה ד ועד חברים לעבודה שעזבת לפני 3 שנים.
לחדש קשרים ישנים ולרענן קשרים טריים.
בכל מקום לספר ולדבר על הפרויקט ולבקש מאנשים שישתפו ויספרו.
חוגי בית, חשיפה בתקשורת, שיתופי פעולה וכל דרך יצירתית אחרת שמתאימה לך ולפרויקט שלך ראויים.
תקופת גיוס ממוצעת כיום היא כ-45 יום בהם כל כולך צריך להיות זמין, נגיש ונראה ברשתות החברתיות ולא רק.
זה הזמן לחשוב האם יש לך רעיון או מיזם המתאים לגיוס המון.